Ilmailualan Unioni IAU:n kolme ammattiosastoa, Siviililentoliikenteen työntekijät SLT, Avoin tekniikan ammattiosasto ATA ja Suomen Siviililentoliikennevirkailijoiden liitto sekä Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ovat ilmoittaneet mielenilmauksesta, jolla kerrotaan otettavan kantaa valtion rooliin osakkeenomistajien nimitystoimikunnassa. Ilmoituksen mukaan mielenilmaus on poliittinen ja toteutetaan torstaina 27.3. klo 14–16 – samanaikaisesti Finnairin yhtiökokouksen kanssa.
Mielenilmaus vaikuttaa moniin lentoliikenteen kannalta olennaisiin toimintoihin, kuten lentoaseman asiakaspalveluun, matkatavaran käsittelyyn ja muihin maapalveluihin, ja aiheuttaa siten häiriöitä lentojen sujuvaan operointiin. Tämän vuoksi Finnair joutuu perumaan noin 70 lentoa. Lentojen peruutuksien arvioidaan vaikuttavan noin 6500 Finnairin asiakkaaseen. Finnair tarjoaa peruttujen lentojen asiakkaille vaihtoehtoisen lennon.
“Tämän mielenilmauksen vaikutukset asiakkaisiimme ovat kohtuuttomat – noin 6500 asiakasta joutuu muuttamaan matkasuunnitelmiaan, kun lentoja joudutaan perumaan. Me teemme kaikkemme tarjotaksemme sopivan uuden reitityksen kaikille,” sanoo Finnairin operatiivinen johtaja Jaakko Schildt.
Mielenilmauksen vuoksi peruttavien lentojen asiakkaat saavat Finnairilta tiedon perutusta lennosta sitä mukaa, kun peruutukset on järjestelmissä tehty. Tämän jälkeen asiakkaille tarjotaan uusi reititys, josta asiakas saa viestin ja joka tulee näkyviin myös Finnairin Varaukseni-palveluun sekä mobiilisovellukseen. Tarjottua reititystä on mahdollisuus vaihtaa Varaukseni-palvelun tai asiakaspalvelun kautta. Vaihtoehtoisesti asiakas voi perua matkan ja hakea lipun hinnan takaisinmaksua.
Mielenilmauksen vuoksi Helsinki-Vantaan lentoaseman palveluissa ja matkatavaran käsittelyssä voi esiintyä häiriöitä torstaina, joten torstaina matkustavien asiakkaiden on hyvä tehdä lähtöselvitys ennakkoon, saapua lentoasemalle ajoissa ja pakata olennaiset tavarat kuten lääkkeet käsimatkatavaroihin.
”Olemme hyvin pahoillamme tilanteen aiheuttamasta huolesta ja muutoksista asiakkaidemme matkasuunnitelmiin. Pyydämme asiakkailta kärsivällisyyttä ja teemme parhaamme, jotta asiakkaat voisivat toteuttaa matkasuunnitelmansa tästä ikävästä tilanteesta huolimatta”, sanoo Schildt.
Lähde: Finnair