Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Finnair-konserni karsii matkatoimistoverkostoaan

Posted on 31.5.20063.1.2019 by Eero Havia

Arean toimistoja SMT:lle, Etumatkojen tuotanto Aurinkomatkoille

Finnair-konsernin tytäryhtiöt Matkatoimisto Oy Area ja Suomen Matkatoimisto Oy (SMT) tekevät muutoksia jakeluverkostoonsa. Area myy SMT:lle merkittävän osan katutason toimistoistaan. Area ilmoittaa keskittyvänsä jatkossa sähköisten jakelukanavien kehittämiseen. SMT:tä kehitetään puolestaan monipuoliseksi matkailun tavarataloksi kattavan myyntiverkoston, sähköisen kaupan ja laajennetun puhelinpalvelun kautta.

SMT siirtää lisäksi Etumatkojen matkantuotannon Aurinkomatkoille.

”Toimipisteistä luopuminen on osa Arean strategiaa tarjota yrityksille kehittyneitä matkanhallinnan palveluja monikanavaisen, sähköisiä toimintamalleja hyödyntävän jakeluverkoston avulla”, kerrotaan Areasta. Kuluttajille suunnattujen matkojen tarjonta ohjataan Areassa sähköisiin kanaviin, puhelinpalvelukeskukseen sekä kahteen vapaa-ajan matkatoimistoon Helsinkiin ja Tampereelle.

Eilen 30.5. Arean ja SMT:n hallitukset päättivät Arean Jyväskylän, Kemin, Lahden, Rovaniemen, Seinäjoen ja Vaasan matkatoimistojen sekä Hämeenlinnan, Oulun ja Turun osalta vapaa-ajan matkatoimistojen myymisestä SMT:lle. Ko. toimistojen liikkeenluovutus astuu voimaan 1.7. 2006 ja koskee noin 70 työntekijää.

”Arean tavoitteena on olla Suomen johtava sähköisen kaupankäynnin matkatoimisto, joka tarjoaa palveluja ajasta ja paikasta riippumatta. Asiakaslähtöisyyden lisäksi tavoitteenamme on kustannustehokkuuden parantaminen ja laadun lisääminen” , sanoo Arean toimitusjohtaja Juhani Suomela.

Finnairin matkapalveluista vastaava johtaja Kaisa Vikkula sanoo: ”Järjestely parantaa kummankin matkatoimistomme mahdollisuuksia keskittyä osaamisensa ytimeen. Samalla puramme päällekkäisyyksiä jakeluverkostossamme.” Vikkula mainitsee järjestelyn osaksi matkatoimistoalan murrosta, jossa kuluttajakäyttäytymisen ja alan ansaintalogiikan muutokset edellyttävät liiketoimintamallien ja jakeluteiden kehittämistä asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. ”Nyt matkatoimistojen pitää ansaita leipänsä suoraan asiakkaan eli matkustajan maksamasta palvelupalkkiosta aikaisemmin tuottajien maksamien myyntipalkkioiden asemesta.” (EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • Hauskaa ja turvallista juhannusta 19.6.2025
  • Rovaniemelle uusi suora lentoyhteys Belfastista 19.6.2025
  • Helsinki-Vantaan uusi kartta sujuvoittaa kulkua lentoasemalla 19.6.2025
  • Matkailuala huolissaan jatkuvien työtaistelutoimien vaikutuksista kesän sesonkiin – ala kiittää lentäjien kiistan ratkeamista 18.6.2025
  • EPSI Rating-tutkimus: Viking Line ykkönen asiakastyytyväisyydessä 18.6.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus