Finnairin tänään 23.4. 2024 julkaistusta osavuosikatsauksesta käy ilmi, että ensimmäisen vuosineljänneksen 1.1.-31.3.2024 (Q1) yksikkötuotot ja operatiivinen kassavirta säilyivät kohtuullisella tasolla, mutta liikevaihto ja matkustajamäärä laskivat. Maassamme po. ajanjaksolla varsin pitkään jatkuneet poliittiset lakot rasittivat Finnairin liikevaihtoa ja tulosta.
Tammi–maaliskuu 2024
- Liikevaihto laski 1,9 prosenttia vertailukaudesta ja oli 681,5 miljoonaa euroa (694,7*).
- Yksikkökustannus tarjotuilla henkilökilometreillä (CASK) laski 4,3 prosenttia ja oli 7,77 senttiä (8,11).
- Vertailukelpoinen liiketulos oli -11,6 miljoonaa euroa (0,9) ja liiketulos oli -17,2 miljoonaa euroa (8,3).
- Osakekohtainen tulos oli -0,15 euroa (-0,09**).
- Kassavarat olivat 981,0 miljoonaa euroa (31.12.2023: 922,0). Omavaraisuusaste oli 15,3 prosenttia (31.12.2023: 15,6).
- Liiketoiminnan nettorahavirta eli operatiivinen kassavirta oli 138,9 miljoonaa euroa (206,8) ja investointien nettorahavirta -25,9 miljoonaa euroa (-143,7).*** Bruttoinvestoinnit olivat 43,4 miljoonaa euroa (80,0).
- Matkustajamäärä laski 1,9 prosenttia 2,5 miljoonaan (2,6).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 4,4 prosenttia 8 922,9 miljoonaan kilometriin (8 550,2). Kun koneiden ulosvuokraukset miehistöineen (wet lease) lasketaan mukaan, kapasiteetti kasvoi 3,5 prosenttia.
- Matkustajakäyttöaste (PLF) laski 72,1 prosenttiin (75,1).
* Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.
** Yhtiö toteutti merkintäoikeusannin marraskuussa 2023 ja vertailukauden lukua on tämän vuoksi oikaistu. Yhtiö toteutti 20.3.2024 yhtiön osakkeiden yhdistämisen eli osakkeiden lukumäärän vähentämisen, jonka jälkeen sata yhtiön vanhaa osaketta vastaa yhtä yhtiön uutta osaketta.
*** Investointien nettorahavirta sisälsi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 6,5 miljoonaa euroa lunastuksia (63,8 miljoonaa euroa sijoituksia) rahamarkkinarahastoista tai muista lyhytaikaisista rahoitusvaroista (maturiteetti yli kolme kuukautta). Ne ovat osa konsernin maksuvalmiuden hallintaa.
Tulevaisuuden näkymät – ohjeistus 23.4.2024
Kansainvälisen lentoliikenteen odotetaan jatkavan kasvuaan vuonna 2024. Riskit liittyen inflaation ja kohonneen korkotason nousun vaikutuksista kysyntään ja kustannuksiin ovat kuitenkin edelleen koholla aiheuttaen toimintaympäristön epävarmuutta. Myös kansainväliset konfliktit ja maailmanpoliittinen epävakaus aiheuttavat toimintaympäristön epävarmuutta. Nämä tekijät saattavat vaikuttaa lentomatkustuksen ja -rahdin kysyntään.
Finnair päivittää ohjeistustaan ja yhtiö suunnittelee nyt lisäävänsä kokonaiskapasiteettiaan, tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna, noin 10 prosentilla vuonna 2024. Kapasiteettiarvio pitää sisällään koneiden ulosvuokraukset miehistöineen. Kasvu painottuu pääasiassa Aasiaan ja Eurooppaan. Finnairin liikevaihdon odotetaan nyt kasvavan kapasiteettia hitaammin vuonna 2024. Aiemman ohjeistuksensa mukaan Finnair suunnitteli lisäävänsä kokonaiskapasiteettiaan yli 10 prosentilla ja yhtiön liikevaihdon odotettiin kasvavan kapasiteettia jonkin verran hitaammin vuonna 2024.
Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2024 puolivuosikatsauksen yhteydessä.
Väliaikainen toimitusjohtaja Jaakko Schildt:
”Finnair kuljetti tammi–maaliskuussa 2,5 miljoonaa matkustajaa ja katsauskauden liikevaihto oli 681,5 miljoonaa euroa (694,7). Liikevaihdon lasku johtui Suomen poliittisista lakoista, normalisoituneesta käyttämättömien lippujen tuloutuksesta ja alemmista rahtihinnoista, vaikka lisämyynti ja matkapalveluiden liikevaihto kasvoivat. Toisaalta toiminnalliset kulut pysyivät vertailukauden tasolla tiukan kuluseurannan ja alemman polttoaineen hinnan ansiosta. Vertailukelpoinen liiketulos oli -11,6 miljoonaa euroa (0,9) tällä kausiluonteisesti heikoimmalla neljänneksellä.
Matkustuskysyntä pysyi hyvänä katsauskauden aikana ja asiakkaat varasivat matkoja erityisesti kesäksi. Lentolippujen onnistuneen hinnoittelun myötä yksikkötuottomme pysyivät vahvalla tasolla, vaikka ne laskivat hieman vertailukaudesta. Myös operatiivinen kassavirtamme oli hyvällä tasolla.
Lakot Suomessa ja Euroopassa vaikuttivat myös lentojemme täsmällisyyteen neljänneksen aikana. Lakkojen lisäksi talviolosuhteiden rasittama saapumistäsmällisyytemme oli 75 prosenttia (82).
Maaliskuussa Finnair Plus -kanta-asiakasohjelmassamme alkoi uusi aikakausi, kun ohjelmasta tuli ostosummaan perustuva ja otimme Avios-kanta-asiakasvaluutan käyttöön. Viime kesänä toteuttamamme lippu-uudistus on asiakastyytyväisyys-, täsmällisyys- ja lisämyyntidatan valossa tuottanut toivottua tulosta. Asiakastyytyväisyytemme pysyi hyvällä tasolla ja oli nettosuositteluindeksillä mitattuna 34.
Otimme ensimmäisen neljänneksen aikana tärkeän askeleen eteenpäin lentämisen ilmastohaasteen ratkaisemiseksi, kun toimitimme ilmastotavoitteemme validoitavaksi Science Based Targets -aloitteelle (SBTi). Tavoitteenamme on vähentää lentämiemme lentokoneiden päästöintensiteettiä 34,5 prosenttia vuoteen 2033 mennessä verrattuna vuoden 2023 lähtötasoon.
Maaliskuussa Finnairin varsinainen yhtiökokous päätti osakkeiden yhdistämisestä siten, että yhdistämisen jälkeen jokaista vanhaa sataa yhtiön osaketta vastasi yksi uusi osake. Yhdistämisen tarkoituksena oli osakkeiden kaupankäynnin edellytysten ja hinnanmuodostuksen parantaminen.
Maaliskuun lopussa British Airwaysillä ulosvuokrattuina olleet neljä A320-konetta palasivat Finnairin omaan käyttöön. Samaan aikaan yksi A330-koneemme siirtyi operoimaan Qantasin lentoja Bangkokin ja Sydneyn välillä osana ulosvuokraussopimustamme.
Valmistaudumme parhaillaan koko henkilöstöämme voimin vuoden vilkkaimpaan matkustuskauteen. Olemme rekrytoineet kesätyöntekijöitä erityisesti Finnair Kitcheniin ja lentoaseman asiakaspalveluun. Myös viime vuoden aikana tehdyt lentäjien ja matkustamohenkilökunnan rekrytoinnit tukevat kesän liikennöintiä. Verkostomme pitää sisällään 15 kaukokohdetta ja lähes 70 Euroopan kohdetta, joista uusimpana Puolan Wroclaw. Uskon, että vahva tarjontamme vastaa hyvin asiakkaiden tarpeisiin. Sitoutunut henkilökuntamme yhdessä yhteistyökumppaniemme kanssa puolestaan huolehtii turvallisesta, sujuvasta ja miellyttävästä asiakaskokemuksesta.”