Finnairin viimeisen vuosineljänneksen 2024 liikevaihto kasvoi ja vertailukelpoinen liiketulos yli kaksinkertaistui; Finanirin hallitus ehdottaa pääomanpalautusta 0,11 euroa per osake!
Loka–joulukuu 2024
- Liikevaihto kasvoi 7,7 prosenttia ja oli 782,9 miljoonaa euroa (727,2).
- Yksikkötuotto tarjotulta henkilökilometriltä (RASK) kasvoi 4,3 prosenttia ja oli 8,38 senttiä (8,04).
- Yksikkökustannus tarjotuilla henkilökilometreillä (CASK) kasvoi 1,0 prosenttia ja oli 7,87 senttiä (7,79).
- Vertailukelpoinen liiketulos oli 47,9 miljoonaa euroa (22,5). Työtaistelutoimet marras–joulukuussa heikensivät vertailukelpoista liiketulosta noin 5 miljoonaa euroa.
- Liiketulos oli 12,1 miljoonaa euroa (27,3). Liiketulosta heikensi työtaistelutoimien lisäksi Finnairin Eläkesäätiön velvoitteiden indeksoinnin osittainen palautus.
- Kauden tulos oli -8,4 miljoonaa euroa (60,2). Vertailukelpoisuuteen vaikuttivat työtaistelutoimien ja Eläkesäätiön velvoitteiden indeksoinnin osittaisen palautuksen lisäksi vertailukaudella tulosta parantaneet laskennalliset verosaamiset.
- Osakekohtainen tulos oli -0,04 euroa (0,41*).
- Kassavarat olivat 884,0 miljoonaa euroa (922,0).
- Omavaraisuusaste oli 16,9 prosenttia (15,6).
- Liiketoiminnan nettorahavirta eli operatiivinen kassavirta oli 201,8 miljoonaa euroa (-5,7) ja investointien nettorahavirta -175,3 miljoonaa euroa (-177,7).** Bruttoinvestoinnit olivat 320,8 miljoonaa euroa (268,6).
- Matkustajamäärä kasvoi 9,1 prosenttia 2,8 miljoonaan*** (2,6).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 3,3 prosenttia 9 341,7 miljoonaan kilometriin (9 047,5). Kun koneiden ulosvuokraukset miehistöineen (wet lease) lasketaan mukaan, kapasiteetti kasvoi 4,1 prosenttia.
- Matkustajakäyttöaste (PLF) nousi 3,3 prosenttiyksikköä 76,4 prosenttiin (73,1).
Tammi–joulukuu 2024
- Liikevaihto kasvoi 2,0 prosenttia ja oli 3 048,8 miljoonaa euroa (2 988,5).
- Yksikkötuotto tarjotulta henkilökilometriltä (RASK) laski 3,6 prosenttia ja oli 7,97 senttiä (8,27).
- Yksikkökustannus tarjotuilla henkilökilometreillä (CASK) laski 2,4 prosenttia ja oli 7,57 senttiä (7,76).
- Vertailukelpoinen liiketulos oli 151,4 miljoonaa euroa (184,0).
- Liiketulos oli 114,2 miljoonaa euroa (191,4). Liiketulosta heikensi Finnairin Eläkesäätiön velvoitteiden indeksoinnin osittainen palautus.
- Kauden tulos oli 37,0 miljoonaa euroa (254,3). Vertailukelpoisuuteen vaikuttivat Finnairin Eläkesäätiön velvoitteiden indeksoinnin osittaisen palautuksen lisäksi edellisvuonna tulosta parantaneet aiempien vuosien verotappioihin liittyvät laskennalliset verosaamiset.
- Osakekohtainen tulos oli 0,18 euroa (2,25*).
- Liiketoiminnan nettorahavirta eli operatiivinen kassavirta oli 612,7 miljoonaa euroa (472,3) ja investointien nettorahavirta -286,4 miljoonaa euroa (-464,0).** Bruttoinvestoinnit olivat 463,8 miljoonaa euroa (484,2).
- Matkustajamäärä kasvoi 6,1 prosenttia 11,7 miljoonaan*** (11,0).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 5,8 prosenttia 38 259,3 miljoonaan kilometriin (36 154,5). Kun koneiden ulosvuokraukset miehistöineen (wet lease) lasketaan mukaan, kapasiteetti kasvoi 6,8 prosenttia.
- Matkustajakäyttöaste (PLF) laski 0,6 prosenttiyksikköä 75,8 prosenttiin (76,4).
- Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että osakkeenomistajille jaetaan pääomanpalautusta 0,11 euroa osaketta kohden.
Toimitusjohtaja Turkka Kuusisto (kuva yllä) lausuu:
”Vuoden 2024 viimeinen neljännes oli Finnairille vahva: matkustajamäärämme kasvoi 9,1 prosenttia ja liikevaihtomme 7,7 prosenttia, ja vertailukelpoinen liiketuloksemme yli kaksinkertaistui vertailukaudesta. Vertailukelpoisen liiketuloksen kasvuun vaikuttivat korkeamman liikevaihdon lisäksi matkustajakäyttöasteen nousu ja polttoaineen hinnan lasku. Tarjotut henkilökilometrimme kasvoivat 3,3 prosenttia, ja koneiden ulosvuokraukset mukaan laskettuina kapasiteettimme kasvoi 4,1 prosenttia neljänneksen aikana. Matkustajakäyttöasteen nousu tuki yksikkötuoton kasvua samalla, kun keskimääräisten lentolippuhintojen lasku tasaantui.
Viimeisen neljänneksen tulosta heikensivät kuitenkin sään aiheuttamat häiriötilanteet sekä lentäjien työehtosopimusneuvotteluihin liittyvät Suomen Liikennelentäjäliiton työtaistelutoimet, jotka johtivat noin 300 lennon perumiseen kahdelta joulukuun päivältä ja yli 200 lennon perumiseen muilta marras–joulukuun päiviltä. Lentäjien työtaistelutoimet heikensivät Finnairin lentojen säännöllisyyttä ja vaikuttivat yhteensä yli 60 000 asiakkaan matkoihin. Tämän vaikutus näkyi myös asiakastyytyväisyydessämme, joka nettosuositteluindeksillä mitattuna laski 33:een vuoden viimeisellä neljänneksellä.
Markkinatilanne muuttui vuoden 2024 aikana. Kysyntä heikkeni ennätysvahvasta vertailuvuodesta, kapasiteetti markkinalla kasvoi, ja keskimääräiset lentolippuhinnat laskivat. Finnairin matkustajatuotot pysyivät vuoden 2023 tasolla. Lisäpalveluiden myynti kasvoi 23 prosenttia erityisesti vuoden 2023 puolivälissä toteutetun lippu-uudistuksen myötä. Rahtiliiketoiminta kasvoi 7 prosenttia ja matkapalveluiden liikevaihto 2 prosenttia.
Lensimme vuoden 2024 aikana onnistuneesti tasapainotettua reittiverkostoa. Jalansijamme on edelleen vahva Aasiassa, ja samalla Pohjois-Amerikan- ja Euroopan-liikenteen rooli liiketoiminnassamme on kasvanut. Tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna ja koneiden ulosvuokraukset huomioiden kapasiteettimme kasvoi vuoden aikana 6,8 prosenttia eli ennustettamme vähemmän, mihin vaikuttivat muun muassa työtaistelutoimet sekä koneiden huoltotarpeet. Vastaanotimme joulukuussa 18:nnen Airbus A350 -koneen, joka aloitti välittömästi operoinnin kaukolennoillamme ja tukee liiketoimintamme kasvua.
Operatiivinen kassavirtamme oli vahva sekä viimeisellä vuosineljänneksellä että koko vuonna, ja toteutimme vuoden aikana järjestelmällisesti taseen vahvistumista edistäviä toimenpiteitä. Taseemme on nyt hyvässä kunnossa tukemaan Finnairin strategian toteutusta. Toiminnan jatkuva parantaminen ja kustannustehokkuudesta huolehtiminen ovat olennaisen tärkeitä tekijöitä Finnairin kilpailukyvyn turvaamisessa ja kehittämisessä tiukasti kilpaillulla markkinalla.
Koko vuoden asiakastyytyväisyys nettosuositteluindeksillä mitattuna oli 37. Sitä heikensivät lentäjien työtaistelutoimet ja muut liikenteen häiriötilanteet vuoden viimeisellä neljänneksellä. Investoimme edelleen häiriötilanteiden tehokkaaseen hoitamiseen, jotta voimme minimoida niiden vaikutukset asiakkaisiimme ja tarjota heille laadukasta ja nopeaa palvelua myös poikkeustilanteissa. Asiakkaiden tarpeiden syvällisempi ymmärtäminen ja niiden täyttäminen ovat keskeisessä roolissa Finnairin tarjonnan ja asiakaspalvelun kehitystyössä.
Vuodelle 2025 suunnittelemamme kapasiteetin kasvu painottuu Pohjois-Amerikkaan ja tukee liikevaihdon kasvua. Kustannuspaineita tuovat kasvavat palkkakustannukset, navigointi- ja laskeutumishinnat, lentokaluston huoltokulut sekä päästökauppaan ja kestävään polttoaineeseen liittyvät kulut. Viimeistelemme parhaillaan strategiapäivitystä, jossa keskitymme erityisesti Finnairin ydinasiakkaiden tarpeisiin, toiminnan kehittämiseen sekä kustannuskilpailukyvystä huolehtimiseen, jotta asemamme turvallisena ja laadukkaana lentoyhtiönä ja asiakkaidemme luotettuna kumppanina säilyy ja vahvistuu. Osana tätä olemme myös valmistelemassa kapearunkokalustomme osittaista uudistamista.
Positiivisen tuloksen ja vahvan taloudellisen aseman ansiosta meillä on mahdollisuus pitkän tauon jälkeen huomioida osakkeenomistajiamme hallituksen ehdottamalla 0,11 euron pääomanpalautuksella osaketta kohden. Pääomanpalautuksen määrä on enemmän kuin voitonjakopolitiikkamme mukainen kolmasosa osakekohtaisesta tuloksesta, sillä raportoituun osakekohtaiseen tulokseen vaikutti kertaluontoinen erä. Osakkeenomistajamme ovat tukeneet meitä läpi vaikeiden kriisivuosien, ja olemme iloisia voidessamme nyt lunastaa merkintäoikeusannin yhteydessä asettamamme tavoitteen arvontuottamisesta.”
Lähde: Finnair Oyj