Kiinalaiselle osa-aikaiselle matkustamohenkilökunnalle maksetaan 1600- 2000 euroa kuukaudessa
MTV:n 45 minuuttia -ohjelma käsitteli eilen Finnairin lentokoneissa työtään tekevän ulkomaalaisen matkustamohenkilökunnan palkkausta. Koska keskustelua osin käydään väärin perustein, yhtiö haluaa tuoda esiin seuraavat tosiasiat:
”Finnair on käyttänyt ulkomaalaista matkustamohenkilöstöä jo 30 vuotta, ja asiasta on sovittu Suomesta käsin työtään tekevää matkustamohenkilökuntaa edustavan SLSY:n kanssa neuvotellussa työehtosopimuksessa. Yhtiön kansainvälinen liiketoimintamalli edellyttää ei-suomalaisen matkustamohenkilökunnan käyttöä, sillä aasialaisten kielten ja kulttuurin tuntemus on välttämätöntä. Tässä Finnairin strategia on samanlainen kuin muidenkin kansainvälisten lentoyhtiöiden, esimerkiksi Lufthansan, Air Francen, SAS:n ja KLM:n, ja kilpailemme samasta työvoimasta etäasemillamme.
Ulkomailta käsin työtään tekevän matkustamohenkilökunnan työnantaja on sikäläinen tytäryhtiömme, vuokratyönantaja tai alihankkijamme. Joissakin maissa, kuten Kiinassa, matkustamohenkilökunnan suora palkkaus olisi paikallisen lainsäädännön takia mahdotonta.
Matkustamohenkilöstölle, jonka asemapaikka on Suomen ulkopuolella, maksetaan paikallisen lainsäädännön ja paikallisten työehtosopimusten mukaista palkkaa. Kansallisuus ei siis ole palkkausperuste. Sen sijaan sillä, missä maassa tämä henkilöstö on palkattu ja mistä käsin he lentotyötään tekevät, on merkitystä.
Ulkomaiden asemapaikoilta työtään tekevän henkilöstön palkkaus kuitenkin täyttää vähintään myös Suomen yleissitovan, Suomessa työskentelevän matkustamohenkilöstön minimiehdot.
Palkanmaksuun ja työsuhteen ehtoihin liittyviä asioita ovat arvioineet muun muassa Vantaan käräjäoikeus ja Aluehallintovirasto. Vantaan käräjäoikeuden ratkaisussa viime vuodelta, jossa asiaa on perusteellisesti ja puolueettomasti selvitetty, on todettu, ettei työsyrjintää tapahtunut ja että osa-aikaisesta työstä on maksettu asianmukainen palkka. Lisäksi Aluehallintovirasto totesi viime keväänä, että SLSY:n selvityspyynnöt eivät aiheuta toimenpiteitä.
Kiinalaisen osa-aikatyötä tekevän matkustamohenkilöstön palkka ylittää Suomessa työtään tekevää matkustamohenkilökuntaa koskevan yleissitovan työehtosopimuksen.
MTV:n ohjelma käsitteli erityisesti käyttämämme kiinalaisen henkilöstön palkkausta. Käytämme Kiinassa samaa vuokratyöyhtiötä kuin muutkin ulkomaiset lentoyhtiöt. Kiinalaisen matkustamohenkilöstön palkkarakenne poikkeaa merkittävästi suomalaisesta ja palkka perustuu pääosin tehtyihin tunteihin.
Kiinalainen matkustamohenkilökunta tekee kuukausittaiset tuntimäärät huomioiden osa-aikatyötä. Heillä on keskimäärin noin 60 lentotuntia kuukaudessa. Heille maksetaan työstä MTV:n ohjelmassakin mainittu peruskorvaus ja varsinainen ansio muodostuu tuntikorvauksista sekä erilaisista lisistä. Vaihtuvan korvauksen osuus on siis suurempi kuin suomalaisen matkustamohenkilökunnan. Ansiorakenne on samantapainen muillakin kansainvälisillä yhtiöillä, jotka käyttävät matkustamohenkilöstöä, jonka asemamaa on Kiina.
Tämän vuoden toteutuneiden ansioiden mukaan kiinalaisen matkustamohenkilökunnan kokonaiskeskiansio mainituilla 60 lentotunnilla on noin 1600 – 2000 euroa. Tämän lisäksi heille maksetaan vuosittainen erityispalkkio.
Finnairin ja sen käyttämien oikeusasiantuntijoiden näkemys on, että ulkomaiseen henkilöstöön, jonka asemapaikka on heidän kotimaansa, ei siis Suomi, ja heidän työnantajansa asemamaassa rekisteröity yhtiö, noudatetaan paikallista työaika- ja palkkauslainsäädäntöä. Tämä perustuu siihen, että ulkomailla työsuhteessa olevaan ja ulkomailla työskentelevään henkilöstöön on sovellettava kansainvälisten lainvalintasääntöjen ja niin sanottujen läheisimmän liittymän periaatetta noudattaen paikallista lainsäädäntöä. Ymmärtääksemme myös muiden lentoyhtiöiden tulkinta on samantapainen.
Sen lisäksi matkustamotyössä noudatetaan myös Finnairin toimintamanuaalia, joka määrittelee lepo- ja työaikasäännöt kaikille kansallisuudesta riippumatta.
Myös suomalaisen matkustamohenkilökunnan palkka vaihtelee tuntuvasti
45 minuuttia kiinnitti huomiota siihen, että palkkaus samantapaisessa työssä vaihtelee. Palkat vaihtelevat myös suomalaisen matkustamohenkilöstön kesken työehtosopimuksessa sovitun mukaisesti. Palkkaan vaikuttavat sekä palveluvuodet, niin sanottu senioriteetti, että kyseisen henkilön kulloinenkin lento-ohjelma. Viime vuonna suomalaisen kokopäiväisen henkilöstön
– kokonaiskeskiansio – päivärahat pois lukien – oli 4201 euroa
– 25 % matkustamohenkilökunnasta sai kokonaisansion, joka oli 3 489 euroa tai vähemmän
– ja 25 % matkustamohenkilökunnasta sai kokonaisansion, joka oli 4906 euroa tai enemmän
(lähde: Finnairin yhteiskuntavastuuraportti 2012).
Finnairin työnantajajärjestö Palta, Finnair ja matkustamohenkilökunta käyvät parhaillaan keskustelua tulevien vuosien palkkaratkaisusta.
Finnair on esittänyt ulkomaista matkustamohenkilökuntaa koskevat faktat myös MTV:lle. Yhtiön näkemyksen mukaan ohjelma antoi tilanteesta väärän kuvan.”