Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Finnair purkaa ja kierrättää käytöstä poistuvan A319-lentokoneen Helsinki-Vantaalla

Posted on 17.2.202117.2.2021 by Eero Havia

Finnair purkaa ja kierrättää Airbus A319-lentokoneen, joka on 21-vuotiaana saapunut taloudellisen käyttöikänsä loppuun. Koneen purku alkaa hallissa Helsinki-Vantaan lentokentällä, missä Finnairin mekaanikot irrottavat koneesta muuhun Finnairin laivastoon sopivat osat, joita voidaan käyttää uudelleen, kuten moottorin, istuimet, laskutelineet ja avioniikkakomponentit.

”Tämä on ensimmäinen kerta, kun Finnairin lentokone puretaan ja kierrätetään Suomessa. Teimme päätöksen purusta kotikentällä vastuullisuuden ja taloudellisuuden kokonaisuutta optimoiden”, kertoo Finnairin tekniikan johtaja Juha Ojala. ”Projektin avulla pystymme parantamaan laitehuollon kustannustehokkuutta sekä työllistämään tekniikan henkilöstöä aikana, jolloin varsinaista huoltotyötä on vähän tarjolla.”

Ennen tätä Finnairin käytöstä poistetut lentokoneet on kierrätetty muualla Euroopassa. Suurin osa alan yrityksistä sijaitsee kuivilla vyöhykkeillä, joissa ilmasto-olosuhteet suosivat osien ja lentokoneiden pitkäaikaista varastointia. Suomessa ei ole aikaisemmin purettu yhtään tämän kokoluokan lentokonetta. Lentokoneen purku on Finnairille poikkeuksellinen projekti, joka eroaa normaalista huoltotyöstä erityisesti työnsuunnittelun ja projektijohdon osalta.

Lentokoneilla on suunniteltu maksimikäyttöikä, sillä koneen runko kestää vain tietyn määrän paineistuksia, ja sen jälkeen kone on valmistajan ohjeiden mukaisesti poistettava käytöstä. Lentokoneen ja sen osien kierrätettävyys huomioidaan jo valmistusvaiheessa. Uusista lentokoneista pystytään kierrättämään ja uudelleen käyttämään jopa 98 prosenttia. Vanhemmista koneista, kuten nyt purettava A319, pystytään hyödyntämään noin 90 prosenttia.

”Monia nyt purettavasta koneesta saatavia osia – kuten laskutelineitä, moottoreita, APU-voimalaitetta sekä järjestelmien laitteita – pystytään tarkastuksen jälkeen hyödyntämään Finnairin huoltotoiminnassa, mikä tukee sekä kokonaistaloudellisuutta että vastuullisuustavoitteitamme”, kertoo Juha Ojala. ”Uudelleenkäytettävät osat tarkastetaan ja huolletaan ennen uudelleenkäyttöä. Myös pieniä elementtejä, kuten tuolien päällisiä tai matkustamon verhoja voidaan käyttää edelleen.”

Uusimmat artikkelit

  • Taitaja2025-tapahtuma järjestettiin Turussa 5.−8.5.2025 – mukana matkailuala 11.5.2025
  • LYGG:n emoyhtiö FlyMaas Oy hakeutui konkurssiin 10.5.2025
  • Ehdokkaiden asettaminen 2025 Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on alkanut 10.5.2025
  • Saariston Rengastie avautuu – kausi pidempi kuin koskaan 9.5.2025
  • Helsinkiin odotetaan vilkasta matkailukesää 8.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus