Vauramo: ”Suunta oikea, vauhti ei riittävä”
Finnair-konserni julkisti osavuosikatsauksensa ajalta 1.1. – 31.3.2015:
– Liikevaihto oli vuoden 2014 ensimmäisen neljänneksen tasolla, 540,4 miljoonaa euroa (543,3).
– Toiminnallinen liiketulos oli -28,4 miljoonaa euroa miinuksella (vuoden 2014 Q1: -34,2 MEUR).
– Toiminnallinen EBITDAR oli 19,2 miljoonaa euroa (17,4).
– Liiketoiminnan nettorahavirta oli 13,0 miljoonaa euroa (-20,5) ja investointien nettorahavirta 142,8 miljoonaa euroa (233,6).
– Yksikkökustannus ilman polttoainetta (CASK excl. fuel) kiintein valuuttakurssein nousi 1,1 % vertailukaudesta.
– Yksikkötuotto (RASK) kiintein valuuttakurssein laski 0,4 % vertailukaudesta.
– Osakekohtainen tulos oli -0,09 senttiä (-0,24).
– Näkymät: Finnair arvioi, että uuden laskentakäytännön mukaan laskettu vuoden 2015 yksikkökustannus ilman polttoainetta kiintein valuuttakurssein laskee vuodesta 2014.
Finnair on 1.1.2015 muuttanut yksikkötuottojen (RASK) ja yksikkökustannusten (CASK) laskentakäytäntöjä vastaamaan konsernirakenteessa tapahtuneita muutoksia.
Kiintein valuuttakurssein lasketuissa tunnusluvuissa on lisäksi eliminoitu valuuttakurssimuutosten vaikutukset.
Toimitusjohtaja Pekka Vauramo luonnehtii vuoden 2015 ensimmäistä neljännestä seuraavasti:
”Finnairin liikevaihto oli vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä viime vuoden vertailujakson tasolla, 540,4 miljoonaa euroa. Liikevaihtoa kasvatti matkustajaliikenteen tuottojen kasvu ja sitä laski Aurinkomatkojen ja rahtiliikenteen tuottojen lasku sekä vertailukauden jälkeen myytyjen liiketoimintojen liikevaihdon poistuminen.
Kannattavuutemme parani selvästi, vaikka toiminnallinen tuloksemme jäikin 28,4 miljoonaa euroa tappiolliseksi.
Tulosparannuksen taustalla oli tuottojen kasvun ohella kustannussäästöjen eteneminen ja polttoaineen hinnan lasku. Valitettavasti dollarin voimakas vahvistuminen suhteessa euroon laimensi lentopetrolin hinnan laskusta saatua hyötyä, ja nosti muita dollarimääräisiä kulueriä merkittävästi. Toiminnalliseen tulokseen vaikutti myös Aurinkomatkojen heikko tuloskehitys.
Katsauskaudella ja aiempina vuosina tuloksessamme on näkynyt selvästi jenin ja /tai dollarin kurssimuutokset. Tämän vuoksi siirryimme katsauskaudella raportoimaan yksikkötuottoa ja yksikkökustannusta ilman polttoainetta kiintein valuuttakurssein, jotta lentotoimintamme todellinen taloudellinen kehitys olisi selvemmin havaittavissa. Samalla korjasimme laskentatapoja vastaamaan konsernissa tapahtuneita rakennemuutoksia, kuten Flybe Finlandin riskilentämisen siirtymistä konsernin ostoliikenteeksi. Näin tarkasteltuna yksikkötuottomme kiintein valuuttakurssein laski katsauskaudella 0,4 prosenttia ja yksikkökustannuksemme ilman polttoainetta kiintein valuuttakurssein nousi 1,1 prosenttia vertailukaudesta. Kiintein valuuttakurssein laskettu yksikkökustannuksen nousu johtuu pääasiassa muutoksista liikenteen rakenteessa.
Suuntamme on oikea, vaikka tuloksemme ei edelleenkään ole tavoittelemallamme tasolla. Syksyllä alkava kaukoliikennelaivastomme uudistus parantaa kaukoliikenteemme kustannuskilpailukykyä ja asiakaskokemusta merkittävästi. Samalla jatkamme panostuksia tuottojemme kasvattamiseksi muun muassa lisämyyntituottojen avulla. Lisämyyntituottojen kasvu näkyi jo vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, vaikka sen on edelleen pieni. Finnairin vuosien 20152017 strategisista painopistealueista olemme kertoneet tarkemmin tänään antamassamme erillisessä tiedotteessa.”