Kasvua haetaan Aasiasta ja Baltiasta
Finnair toteuttaa kannattavan kasvun strategiaansa lisäämällä Aasian liikennettä ja varautumalla Baltian maiden liikenneoikeuksien vapautumiseen mahdollisesti jo ensi vuonna. Finnairin pääjohtaja Keijo Suila puhui viime viikolla yhtiönsä näkymistä sijoittajaseminaarissa Tukholmassa.
”Aasian liikenne kasvoi viime vuonna 17 % ja tämän vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana vajaat neljäkymmnetä prosenttia viime vuoteen verraten. Kasvu on suhteellisesti voimakkaampaa liikematkustajaluokassa kuin turistiluokassa.” Finnairin koko kaukoliikenteen käyttöaste on yli 80 %.
Ensi talvena käyttöön tulevan viidennen MD-11-koneen myötä Finnair lisää vuorotiheyttä Aasian nykyisissä kohteissa, mm. Pekingissä sekä avaa uudelleen Japanin Osakan reitin ensi kesänä.
Mahdollisesti jo vuonna 2003 voimaan tuleva Euroopan yhtenäinen lentoliikennealue (ECAA = European Common Aviation Area) antaa EU-maiden ja nykyisten hakijamaiden lentoyhtiöille vapauden liikennöidä kaikkialla sopimusalueen maissa. Finnairin virolainen osakkuusyhtiö Aero Airlines AS on aloittanut toimintansa aikaisemmin tämä vuonna yhdellä ATR-koneella. Toiminta laajentuu Baltian maiden markkinoiden vapautuessa.
”Osakkeenomistajan kokonaistuoton vuosittaiseksi tavoitteeksi on asetettu 15 prosenttia. Finnairin osinkopolitiikkana on maksaa vähintään kolmasosa vuosituloksesta osinkoina”, sanoi Suila sijoittajille. (EH)