60 miljoonan euron säästöohjelma mukana TES-kierroksessa
Finnair tavoittelee selviä kustannussäästöjä henkilöstökuluissa osana aikaisemmin (26.10.2012) julkistettua 60 miljoonan euron lisäsäästöohjelmaansa. Yhtiö on tarkentanut suunnitelmiaan valmistautuessaan keskustelemaan lentävän henkilökunnan, asiakaspalveluhenkilökunnan, Cargon ja Tekniikan henkilökunnan kanssa syksyn työehtosopimuksista.
”Työehtosopimusneuvottelut ovat paras tapa sopia välttämättömistä säästöistä yhdessä, mutta kaikkia säästökeinoja harkitaan. Ensisijaisesti pyritään löytämään sellaisia säästökeinoja, joilla ei olisi vaikutusta peruspalkkaan, mutta jotka keventäisivät yhtiön kustannuksia”, sanotaan Finnairin johdosta.
Finnair on jo osin aloittanut keskustelut keinoista ja aikatauluista, joilla kustannussäästöihin päästäisiin aiemmin mainittujen henkilöstöryhmien ja heitä edustavien ammattijärjestöjen (SLSY, SLL ja IAU) kanssa. Tavoitteena on työnantajapuolen mukaan miettiä, miten palkka- ja työaikarakenteita voitaisiin uudistaa niin, että ne olisivat kilpailukykyisiä ja kokonaisansiot markkinatasoisia. Tavoitteena on keskustella myös sellaisista kulujen karsimisvaihtoehdoista, joilla ei olisi vaikutusta ansioihin.
Finnairin ja aikaisemmin mainittujen liittojen solmimat työehtosopimukset päättyvät osin tämän vuoden lopussa ja osin ensi vuoden alkupuolella. Säästötavoitteesta lentävän henkilökunnan osuus on noin 35 miljoonaa euroa, joka jakautuu suurin piirtein tasan matkustamohenkilökunnan ja lentäjien kesken. Tekniikan ja asiakaspalveluhenkilöön liittyvien henkilöstösidonnaisten kulujen säästötavoite on noin 8 miljoonaa euroa.
Samaan aikaan yhtiö jatkaa säästötavoitteiden määrittelemistä muiden henkilöstöryhmien ja muun toiminnan osalta.
”Finnairin menestyminen on Suomelle ja suomalaisille tärkeää. Meille Finnairissa se merkitsee sitä, että meidän on kyettävä mukautumaan kireään kilpailuun ja vaikeisiinkin taloudellisiin aikoihin. Haemme henkilöstön kanssa yhdessä ratkaisuja, joiden ansiosta Finnair voisi toimia markkinatasoisilla kustannuksilla sekä luoda edellytykset kannattavalle kasvulle ja tätä kautta lisää työpaikkoja seuraavina vuosikymmeninä”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo. ”Tulevat työehtosopimusneuvottelut ovat keinovalikoimassamme paras tapa sopia välttämättömistä säästöistä yhdessä. Tavoittelemme säästöjä palkka- ja työaikarakenteita muuttamalla sekä muita henkilöstösidonnaisia kustannuksia alentamalla. Haluamme maksaa markkinapalkkaa. Henkilöstön ja heidän edustajiensa kanssa pyrimme löytämään eri vaihtoehtoja tuottavuuden lisäämiseksi ja pohtia myös sitä, onko löydettävissä sellaisia henkilöstösidonnaisia kulueriä, joilla ei olisi vaikutusta henkilöstön kokonaisansioihin.”
Vauramo korostaa, etteivät henkilöstökulut suinkaan ole ainoa kustannuserä, josta säästöjä haetaan, vaan Finnair jatkaa toiminnan tehostamista ja kulujen karsimista kaikissa toiminnoissaan Yhtiö on edennyt tavoitettaan ripeämmin aiemman 140 miljoonan euron säästöohjelmassaan. Tässä ohjelmassa se on onnistunut löytämään sellaisia säästökohteita, jotka ovat korvanneet toteutumatta jääneet henkilöstösidonnaiset säästöt.
Sopeutuminen toimialan rajuun muutokseen ei ole helppoa meille finnairilaisille. Haluamme kuitenkin toimia vastuullisesti ja tuoda realiteetit pöytään täysin avoimesti. Meillä on mahdollisuus menestyä ja kasvaa, mutta se edellyttää taloudellisesti tervettä pohjaa, korostaa Pekka Vauramo. Osa palkka- ja työaikamalleista on syntynyt aivan toisenlaisessa kilpailuympäristössä, ja niistä on muodostunut kasvun rajoite. Alamme on hyperkilpailtu, ja meidän on sopeutettava kustannuksemme markkinoiden tuottotasoon.
Finnair on saanut aikaan paljon, mutta paljon on vielä tehtäväkin. Yhtiön täytyy kasvaa, jotta se menestyisi. Kannamme huolta Finnairin tulevaisuudesta, jotta ala pystyisi jatkossakin luomaan työpaikkoja, maksamaan takaisin investoinnit sekä tarjoamaan suomalaisille erinomaiset lentoliikenneyhteydet, sanoo Vauramo. Kilpailussa menestyminen merkitsee enemmän työtä Suomeen. Lentoliikennetoimiala työllistää jo nyt suoraan tai epäsuorasti Suomessa yli 100 000 ihmistä. Finnairin merkitys on koko toimialalle täysin keskeinen ja meidän finnairilaisten vastuulla on yhtiön elinkelpoisuus.
Finnair kertoi 5.8.2011 tavoittelevansa kulutasonsa pysyvää alentamista 140 miljoonalla eurolla vuoteen 2014 mennessä. Tämä tavoite saavutettiin etuajassa kesäkuun 2013 loppuun mennessä. Finnair kertoi 26.10.2012 tavoittelevansa lisäksi vielä 60 miljoonan euron lisäsäästöjä.
Säästöihin liittyen Finnair on jo kertonut, että se:
– on luopunut neljästä Airbus A320 -sarjan koneen leasing-sopimuksesta ja vuokrannut edelleen viisi Embraer 170 -konetta vuonna 2012
– on siirtänyt matkatavara- ja asematasopalvelut Swissportille syksyllä 2011
– on tehnyt säästösopimuksen SLSY:n kanssa joulukuussa 2011 ja SLL:n kanssa toukokuussa 2012
– on luopunut omasta moottori- ja laitehuoltotoiminnasta ja ostaa ne sveitsiläiseltä SR Technisiltä vuonna 2012
– on luopunut omasta Catering-toiminnasta ja ostaa palvelut LSG Skychefsiltä vuonna 2012
– etsii edelleen ratkaisua Euroopan-liikenteen kannattavuuden parantamiseen
– on siirtänyt Embraer-liikenteensä yhteistyökumppaninsa Flyben operoitavaksi syksyllä 2012
– on tehostanut verkostosuunnitteluaan ja parantanut lentokoneidensa käyttöastetta vuonna 2012
– on keventänyt hallintoa ja tehostanut markkinointikulujaan vuonna 2012 ja 2013
– on sopeuttanut Tekniikan toimintoja yhtiön nykytarpeisiin vuonna 2012 ja 2013
– on aloittanut ja aloittaa lukuisia, pienempiä säästötoimia yhtiön eri toiminnoissa.