Vahva kasvu ja kannattavuus vuoden vilkkaimmalla, syyskuussa 2023 päättynella neljänneksellä. Osakeanti seuraava askel strategian toteuttamisessa.
Heinä–syyskuu 2023
- Osakekohtainen tulos oli 0,03 euroa (-0,03)*.
- Liikevaihto kasvoi 13,7 prosenttia vertailukaudesta ja oli 817,3 miljoonaa euroa (719,2).
- Vertailukelpoinen liiketulos oli 94,3 miljoonaa euroa (35,2) ja liiketulos oli 90,0 miljoonaa euroa (19,2). Polttoaineen kallistunut hinta vaikutti negatiivisesti niihin katsauskauden loppua kohden.
- Kassavarat olivat 1 346,3 miljoonaa euroa (31.12.2022: 1 524,4) ja ne laskivat katsauskaudella pääasiassa 200 miljoonan euron hybridilainan lunastamisen takia. Omavaraisuusaste oli 11,5 prosenttia (31.12.2022: 9,9).
- Liiketoiminnan nettorahavirta eli operatiivinen kassavirta oli 95,5 miljoonaa euroa (11,8) ja investointien nettorahavirta 45,1 miljoonaa euroa (-0,4).** Bruttoinvestoinnit olivat 73,2 miljoonaa euroa (37,5).
- Matkustajamäärä kasvoi 6,6 prosenttia 3,0 miljoonaan (2,8).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 11,8 prosenttia 9 343,9 miljoonaan kilometriin (8 356,5).
- Matkustajakäyttöaste oli 80,9 prosenttia (80,1).
Tammi–syyskuu 2023
- Osakekohtainen tulos oli 0,12 euroa (-0,39).
- Kauden tulos sisälsi 99 miljoonan euron positiivisen laskennallisten verosaamisten takaisinkirjaamisen aiemmin kertyneistä tappioista, mikä tehtiin vuoden toisella neljänneksellä.
- Liikevaihto kasvoi 35,5 prosenttia vertailukaudesta ja oli 2 261,3 miljoonaa euroa (1 669,3).
- Vertailukelpoinen liiketulos oli 161,4 miljoonaa euroa (-181,8) ja liiketulos oli 164,1 miljoonaa euroa (-238,6). Polttoaineen kallistunut hinta vaikutti negatiivisesti niihin katsauskauden loppua kohden.
- Liiketoiminnan nettorahavirta eli operatiivinen kassavirta oli 478,1 miljoonaa euroa (229,1) ja investointien nettorahavirta -286,3 miljoonaa euroa (-21,2). Bruttoinvestoinnit olivat 209,4 miljoonaa euroa (137,8).
- Matkustajamäärä kasvoi 26,0 prosenttia 8,4 miljoonaan (6,6).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 17,3 prosenttia 27 106,9 miljoonaan kilometriin (23 112,9).
- Matkustajakäyttöaste oli 77,5 prosenttia (65,9).
* Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.
Tulevaisuuden näkymät
Ohjeistus – päivitetty 24.10.2023
Finnair toistaa aiemmin antamansa kapasiteettiohjeistuksen, jonka mukaan se arvioi lentävänsä vuoden 2023 aikana 80–85 prosentin kapasiteetilla vuoteen 2019 verrattuna tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna. Kapasiteettiarvio pitää sisällään myös koneiden ulosvuokraukset miehistöineen.
Finnair tarkentaa aiempaa ohjeistustaan koko vuoden 2023 liikevaihdosta ja arvioi nyt sen olevan 2,9–3,1 miljardia euroa.
Yhtiö tarkentaa myös aiempaa ohjeistustaan koko vuoden 2023 vertailukelpoisesta liiketuloksesta ja arvioi nyt sen olevan 160–200 miljoonan euron välillä. Yhtiön arvio vertailukelpoisesta liiketuloksesta perustuu tämänhetkiseen polttoainehintaan ja valuuttakurssiin.
Finnairin toimintaympäristöön liittyvät erityiset riskit ovat normalisoituneet pandemian vaikutusten hälvettyä ja markkinoiden sopeuduttua Venäjän ilmatilan sulkuun. Riskit liittyen inflaation ja korkotason nousun vaikutuksista kysyntään ja kustannuksiin ovat kuitenkin edelleen koholla aiheuttaen toimintaympäristön epävarmuutta. Myös Lähi-idän vallitseva tilanne aiheuttaa toimintaympäristön epävarmuutta.
Toimitusjohtaja Topi Manner: operatiivisesti ja myynnillisesti vahva Q3
”Vahva kasvu ja kannattavuus värittivät vuoden vilkkainta neljännestä (Q3).. Kuljetimme 3 miljoonaa matkustajaa ja matkustajakäyttöasteemme oli 81 prosenttia. Liikevaihtomme kasvoi vertailukaudesta 13,7 prosenttia 817 miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen liikevoittomme oli 94 miljoonaa euroa, jonka tuloksena vertailukelpoinen liikevoittomarginaali oli 11,5 prosenttia. Tämä oli viides peräkkäinen neljännes, jolloin vertailukelpoinen liiketuloksemme oli voitollinen strategiamme mukaisesti jatkuneiden tuottojen optimoinnin ja kustannustehokkuuden ansiosta. Myös nettotulos oli neljättä kertaa peräkkäin voitollinen, tällä kertaa 53 miljoonaa euroa.
Heinäkuussa kuukausittainen asiakasmäärä ylitti miljoonan ensimmäistä kertaa sitten koronapandemian alun. Operatiivisesti olimme hyvin valmistautuneita vilkkaaseen matkustuskauteen. Saapumistäsmällisyytemme oli 82 prosenttia. Täsmällisyys on suurin yksittäinen asiakastyytyväisyyteen vaikuttava tekijä. Asiakastyytyväisyys nettosuositteluindeksillä mitattuna oli 31. Asiakkaamme arvioivat Finnairin viiden tähden lentoyhtiöksi APEX:n lentoyhtiöarvioinnissa. Tämä tunnustus kertoo asiakkaidemme luottamuksesta ja tuesta meitä kohtaan. Kiitos hyvästä asiakaskokemuksesta kuuluu koko Finnair-tiimille, joka päivittäin tekee työtä lentojen sujuvan ja turvallisen operoinnin ja ystävällisen asiakaspalvelun eteen.
Uudistimme neljänneksen aikana Finnair Plus -ohjelmaa ja liityimme Aviokseen. Tämä tuo jäsenille uusia etuja sekä uudenlaisia mahdollisuuksia kerätä ja käyttää kanta-asiakasvaluuttaa. Kerroimme myös investoivamme uusiin, laajempiin lounge-tiloihin Helsinki-Vantaan lentoaseman Schengen-puolella. Laajemmat lounge-tilat tulevat käyttöön vuoden 2024 toisella puoliskolla ja vastaavat kasvavien asiakasmäärien tarpeisiin.
Palkkaamme kasvavan liikenteen tarpeisiin myös lisää henkilökuntaa. Aiemmin tänä vuonna rekrytoitujen lentäjien koulutus on jo käynnissä, ja alkusyksyn matkustamohenkilökunnan rekrytointi kiinnosti tuhansia hakijoita. Vahvistamme myös resursseja digipalveluissa ja lentoaseman asiakaspalvelussa. Hakijoiden kiinnostus kertoo Finnairin olevan houkutteleva työnantaja, ja saimme kiinnostavuudestamme tunnustusta myös Universumin tutkimuksessa.
Katsauskauden jälkeen kerroimme suunnittelevamme enintään 600 miljoonan euron suuruista merkintäoikeusantia vahvistaakseen taloudellista asemaamme. Anti on luonteva seuraava askel strategiamme toteutuksessa. Sen tavoitteena on pienentää Finnairin rahoituskustannuksia, tukea kestävään kannattavaan kasvuun tähtäävän strategian toteuttamista ja varmistaa yhtiön kyky toteuttaa investointeja tulevaisuudessa. Merkintäoikeusannilla Finnair myös pyrkii palauttamaan yhtiön varojenjakokyvyn. Finnairin suurimmat osakkeenomistajat, mukaan lukien Suomen valtio, tukevat merkintäoikeusantia.
Ensi viikolla vietämme Finnairin 100-vuotismerkkipäivää. Finnair on maailman kuudenneksi vanhin edelleen toiminnassa oleva lentoyhtiö. Sadan vuoden iän saavuttaminen ei ole lentoyhtiölle itsestäänselvyys, ja läpikäymämme kaksoiskriisin jälkeen sen saavuttaminen on erityisen merkityksellistä. Lämmin kiitos pitkästä historiasta ja yhteisestä matkasta kuuluu kaikille asiakkaillemme, omistajillemme, kumppaneillemme, henkilökunnallemme ja muille sidosryhmille. ”
Lähde: Finnair