A321ER lentää nonstop jopa Kanarialle
Finnair tilaa viisi uutta Airbus A321ER-lentokonetta. Konetyyppi on jatkokehitelty versio yhtiön käytössä olevasta konetyypistä, joka muodostaa Euroopan-laivaston rungon. A321ER-koneen kantama on yli 5000 kilometriä, mikä mahdollistaa muun muassa välilaskuttomat lennot Suomesta Kanariansaarille.
Finnair on ensimmäinen, joka tilaa jatkokehitellyn version ja ensimmäinen kone saadaan käyttöön vuoden 2013 lopulla. Uusilla koneilla korvataan lähivuosina neljä Boeing 757 -konetta, joita käytetään lomalennoilla.
”Finnairin laivasto on yksi maailman moderneimpia. Uusi konetyyppi on aiempaa polttoainetehokkaampi ja tuottaa vähemmän päästöjä. Samalla hankinta yhtenäistää Finnairin laivastoa, jolloin kaukoliikenteen, Euroopan-liikenteen ja lomaliikenteen koneita voivat lentää samat miehistöt”, Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund sanoi ILA Berlin Air Show -ilmailunäyttelyssä.
Tilattuihin Airbus A321ER -koneisiin valmistuu uudet kärkisiivet eli sharkletit, jotka vähentävät polttoaineen kulutusta jopa neljä prosenttia. Moottoritoimittajaa ei ole vielä valittu. Finnairin käytössä koneessa on noin 200 paikkaa.
Finnair on uusinut laivastoaan järjestelmällisesti vuodesta 1999 lähtien, jolloin Euroopan-liikenteen laivastouudistus alkoi ja saavuttaa laivastouudistuksellaan vähintään 41 prosentin päästövähennykset istuinta
kohden 1999-2017.
Finnairin laivastossa on tällä hetkellä 29 Airbus A320-lentokoneperheen konetta ja 12 kaukoliikenteen Airbus A330- ja A340-konetta.
Loppuvuonna laivastoon liittyy vielä yksi A330-kaukoliikennekone. Lisäksi kotimaan ja Euroopan syöttöliikenteessä käytetään Embraer-koneita.
Viiden lentokoneen tilauksen arvo on listahinnoilla yli 400 miljoonaa euroa. Viiden kapearunkokoneen tilaus korvaa vuosille 2012-2013 suunnitellut kaksi kaukoliikennekoneen tilausta. Kaukoliikenteen mahdollisiin kasvutarpeisiin on löydettävissä edullisesti koneita muiden lentoyhtiöiden vähentäessä kapasiteettiaan.
Uudet lentokoneet mahdollistavat reitti- ja lomaliikenneohjelmien aiempaa paremman yhteensovittamisen ja tehostavat laivaston käyttöä. Finnair pyrkii vahvistamaan selkeästi asemaansa kasvavilla lomamatkustusmarkkinoilla.
”Lentotuotannon uudelleenorganisointi viime vuonna ja uudet lentokoneet antavat meille mahdollisuuden tarjota hinnaltaan ja laadultaan kilpailukykyisiä lomamatkustustuotteita niin Aurinkomatkoille kuin muillekin matkajärjestäjille”, Haglund totesi.
(EH)