Finnair kuljetti elokuussa 969 800 matkustajaa eli 10,1 % enemmän kuin vuoden 2022 elokuussa, mutta 8,7 % vähemmän kuin heinäkuussa 2023.
Elokuun matkustajaliikenneluvut paranivat vertailukaudesta koronapandemian vaikutusten pääosin väistyttyä, sillä Venäjän ilmatila oli jo vertailukaudella suljettuna. Venäjän ilmatilan sulun negatiivinen vaikutus näkyi katsauskaudella kuitenkin erityisesti Aasian-matkustajaliikenneluvuissa pandemiaa edeltäviin lukuihin verrattuna. Etäisyyteen perustuvissa raportoiduissa liikenneluvuissa ei huomioida suljetusta ilmatilasta aiheutuneita pidempiä lentoreittejä, koska ne ovat isoympyräetäisyyteen pohjautuvia lukuja.
Matkustajakäyttöaste parani
Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi elokuussa 13,6 % vertailukaudesta, mutta pieneni 2,0 % edeltäneestä kuukaudesta. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna (RPK) kasvoi 16,6 % vertailukaudesta, mutta pieneni 7,8 % edeltäneestä kuukaudesta. Matkustajakäyttöaste oli 79,8 % ja se nousi 2,1 %-yksikköä vertailukaudesta, mutta laski 5,0 %-yksikköä edeltäneestä kuukaudesta.
Aasian-liikenteen tarjonta (ASK) kasvoi vertailukaudesta 41,5 %, mikä johtui esimerkiksi Japanin ja Etelä-Korean lisäkapasiteetista. Pohjois-Amerikan-liikenteen tarjonta pieneni 40,7 %, koska liikennöinti Tukholman ja Pohjois-Amerikan-kohteiden välillä päättyi lokakuun 2022 lopulla. Euroopan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 7,8 %. Lähi-idän kapasiteetti kasvoi jopa 1 588,6 % marraskuussa 2022 alkaneen Qatar Airways -yhteistyön myötä sekä vuoden 2022 kesäkauden vähäisen liikenteen takia. Kotimaanliikenteen tarjonta kasvoi 23,3 %.
Myydyt henkilökilometrit nousivat vertailukaudesta 54,8 % Aasian-liikenteessä, mutta laskivat 35,9 % Pohjois-Amerikan-liikenteessä. Euroopan-liikenteessä ne nousivat 4,7 %. Lähi-idän-liikenteessä myydyt henkilökilometrit nousivat 1 450,6 % ja kotimaanliikenteessä ne nousivat 7,9 %.
Elokuussa Aasian-liikenteessä matkustajakäyttöaste oli 84,9 % ja Pohjois-Amerikan-liikenteessä 81,8 %. Euroopan-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 76,7 %, Lähi-idän-liikenteen 78,1 % ja kotimaanliikenteen 66,3 %.
Matkustajamäärät kasvoivat vertailukaudesta Aasian-liikenteessä 51,2 %, mutta pienenivät Pohjois-Amerikan-liikenteessä 36,6 %. Euroopan-liikenteessä matkustajamäärät kasvoivat 4,7 %, Lähi-idän-liikenteessä 1 027,4 % ja kotimaanliikenteessä 6,6 %.
Monet elokuun rahtiluvut nousivat vertailukaudesta Qatar Airways -yhteistyön sekä Aasian-liikenteen kasvaneen kapasiteetin myötä, vaikka Ruotsin ja Yhdysvaltojen välisen liikennöinnin loppuminen leikkasi Pohjois-Amerikan rahtikapasiteettia. Finnair raportoi Lähi-idän-rahtiluvuissaan Qatar Airways -yhteistyöhön liittyvän rahdin, vaikka lentojen rahtikapasiteetti on allokoitu kokonaisuudessaan Qatar Airwaysille, joka vastaa myös sen myynnistä. Tarjotut rahtitonnikilometrit nousivat 16,2 % ja myydyt rahtitonnikilometrit nousivat 13,9 % vertailukaudesta. Kokonaisrahti- ja postitonnit nousivat 18,0 % vertailukaudesta, mutta laskivat 0,4 % edelliskuukaudesta.
Finnairin lennoista 81,6 % (80,8 %) saapui elokuussa aikataulussa.
Lähde: Finnair