Liikevaihto laski, lomaliikenne supistui voimakkaasti
Tammimaaliskuu 2014
– Liikevaihto laski 8,4 % ja oli 543,3 MEUR (593,2).
– Toiminnallinen liiketulos oli -34,2 MEUR (-17,5).
– Liiketoiminnan nettorahavirta oli -20,5 MEUR (-11,5) ja investointien nettorahavirta 233,6 MEUR(-9,2).
– Yksikkökustannus tarjottua tuolikilometriä kohti ilman polttoainetta, (CASK excl. fuel) laski 0,2 % vertailukaudesta.
– Yksikkötuotto tarjotulta tuolikilometriltä, (RASK) laski 4,0 %
– Atlantin yhteishankkeessa hyvää kehitystä, yhtiö valmistautui Japanin liikennettä koskevan yhteishankkeen aloitukseen.
– Vuoden 2014 markkinanäkymät ennallaan, Finnairin vuoden 2014 tulokseen vaikuttaa merkittävästi säästö- ja yt-neuvotteluiden tulos.
Toimitusjohtaja Pekka Vauramo luonnehtii Q1-tulosta seuraavasti:
”Vuoden ensimmäinen neljännes on tyypillisesti Finnairin heikoin ja tänä vuonna kausi oli meille erittäin vaikea. Liikevaihtomme laski 8,4 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna ja oli 543,3 miljoonaa euroa.”
Liikevaihdon laskuun vaikuttivat kokonaiskapasiteetin lievä lasku, lomaliikenteen voimakkaana jatkunut supistuminen, Aasian tuottojen pääosin valuuttakurssimuutoksista johtunut lasku sekä kotimarkkinakysynnän vähentyminen erityisesti liikematkustuspuolella.
Rahtiliikenne kärsi edelleen markkinoilla olevasta ylikapasiteetista, mutta nähtävissä oli orastavia merkkejä kysynnän elpymisestä.
”Tuloksemme ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli erittäin heikko: toiminnallinen liiketulos laski selvästi ja oli 34,2 miljoonaa euroa tappiollinen. Tuloskehitys kertoo selvästi, että niin säästöohjelmamme kuin liikevaihdon kasvuun tähtäävät uuden kaupallisen strategiamme mukaiset toimet ovat välttämättömiä. Säästötoimien jatkaminen on väistämätöntä ja elintärkeää Finnairin tulevaisuuden kannalta”, sanoo Vauramo.
”Oli suuri pettymys, ettemme saavuttaneet Ilmailualan Unionin (IAU), Ammattiliitto PRO:n ja Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen (SLSY) kanssa marraskuussa 2013 solmitun työllisyys- ja kasvusopimuksen kriisilausekkeen mukaisissa neuvotteluissa minkäänlaisia tuloksia. Suomen Liikennelentäjäliiton (SLL) kanssa neuvottelut ovat vielä kesken. Finnair ei yksinkertaisesti kestä nykyistä kulurakennetta ja siksi toivon, että löydämme vielä yhdessä keinot säästää, sillä yksipuolisiin keinoihin turvautuminen on aina viimeinen ja kaikkein ikävin vaihtoehto. Sitä haluaisimme välttää.”
Ensimmäiseen vuosineljännekseen mahtui kuitenkin myös ilahduttavia asioita. ”Heinäkuussa 2013 aloittamamme Atlantin liikenteen yhteishankkeen tulokset ovat olleet hyvin positiivisia. Samalla olemme keränneet arvokasta kokemusta huhtikuussa aloitettua, Japanin liikennettä koskevaa yhteishanketta varten. Myös operatiivinen laatumme säilyi erittäin hyvänä. Lisäksi teimme töitä matkustusmukavuuden parantamiseksi aloittamalla business-luokan istuinuudistuksen ja korvaamalla viimeiset Boeing 757 -lentokoneet uusilla Airbus 321 Sharklet-koneilla.
Jatkamme palvelukonseptiemme uudistamista tänä vuonna ja samalla valmistaudumme toiveikkaina ensi vuonna alkavaan kaukoliikennelaivaston uudistukseen. Tuleva kasvumme riippuu kuitenkin merkittävästi siitä, miten onnistumme säästötavoitteemme toteuttamisessa. Vain kannattava Finnair voi kasvaa.”
Vuoden 2014 näkymät ennallaan
Kotimaan, Euroopan ja Aasian epävarmoina jatkuvat talousnäkymät heikentävät kuluttajakysyntää joillakin Finnairin päämarkkina-alueilla. Lentoliikenteen odotetaan kasvavan maltillisesti vuonna 2014. Finnair ei kuitenkaan pääse hyötymään tästä kasvusta, ellei se etene kustannussäästöohjelmassaan ja saavuta tavoittelemaansa kustannusrakennetta.
Finnair arvioi, että sen liikevaihto vuonna 2014 on lähellä edellisvuoden tasoa.
Polttoainekustannusten odotetaan pysyvän korkeana. Koska meneillään olevien yhteistoiminta- ja säästöneuvottelujen lopputulos vaikuttaa Finnairin vuoden 2014 taloudelliseen kehitykseen merkittävästi, Finnair harkitsee uudelleen koko vuotta koskevan tulosennusteen antamista säästöneuvottelujen päätyttyä.
(EH)