Rakennemuutos ja kallis polttoaine painoivat lukuja
Finnairin vuoden 2006 liikevaihto nousi 6,3 % edellisvuodesta 1989,6 miljoonaan euroon. Finnair-konserninn toiminnallinen tulos eli liikevoitto ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten (polttoaineen ennakko-ostojen) käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja laski edellisvuoden 70,1 MEUR:sta 11,2 MEUR:oon. Muutos on peräti -84 %.
Toimitusjohtaja Jukka Hienonen näkee kuitenkin esim. polttoainekaupan johdannaiset hieman vaikeana ja moniselitteisenä: polttoainetta on ostettu tulevaisuutta varten varastoon päivän hintaa. Tilinpäätöksessä varasto on arvostettava kulloiseenkin sen hetkiseen arvoonsa, mutta lopullinen voitto tai tappio nähdään, vasta kun ko. polttoaine-erä aikanaan käytetään.
Finnairin tulos ennen veroja vuodelta 2006 jäi 14,7 MEUR tappiolliseksi. ”Emme tietenkään voi olla tyytyväisiä tällaiseen tulokseen”, sanoo Hienonen.
Hän näkee pääsyiksi yhtiön rakennemuutoksen ja em. polttoainekulut.
Myös Finnairin tekniikka oli raskaasti tappiollinen. Tässä syyksi mainitaan Tekniikan varautuminen v. 2006 kahden käytetyn MD-11 lisäkoneen käyttöönottoon. Näistä toinen kuitenkin muuttui A340-koneeksi. Tekniikka ei onnistunut myymään myöskään ulkopuolisille yhtiöille sitä kapasiteettia, johon oli varauduttu toisen MD-11 raskaan huollon tarpeita suunniteltaessa. Kulut kuitenkin säilyivät.
Matkustamohenkilöstön lakon tulosvaikutukseksi Finnairissa on laskettu 10 MEUR miinusta.
”Vuoden 2007 kysyntä on terveessä kasvussa ja keskihinnan kehitys kaukoliikenteessä on menossa hyvään suuntaan. Rakennemuutosohjelmat yhdessä vakaan polttoaineen hinnan kanssa luovat perustan toiminnallisen tuloksen merkittävälle parantumiselle vuonna 2007.”
Toimitusjohtaja Hienonen uskoo miinusmerkkisen ensimmäisen vuotensa olleen välivuosi ja jo kuluvan vuoden korjaavan tuloksen pois punaisilta numeroilta. (EH)