Polttoaineen kulutusta alaspäin 4-5 %
Finnair ilmoittaa asentavansa lomalentolaivastonsa seitsemään Boeing-757-koneeseen wingletit eli kärkisiivet. Näillä parannetaan koneen aerodynamiikkaa eli pienennetään ilmanvastusta, mikä puolestaan vähentää polttoaineenkulutusta. Samalla hiilidioksidin ja typen oksidien päästöt vähenevät. Ensimmäiset asennukset tehdään Finnair Tekniikassa syksyllä.
”On arvioitu, että muutoksen jälkeen koneet kuluttavat 4-5 prosenttia vähemmän polttoainetta”, kertoo B757-tyyppi-insinööri Jari Valkama Finnair Tekniikasta. Lisäksi koneen ’range’ eli kantama arviodaan piteneväksi 370 kilometrillä.
Kärkisiipi lisää koneen kärkiväliä n. 3 metriä ja siivenkärjen korkeutta maasta n. 2,5 metriä.
Säästyneillä polttoainekustannuksilla kärkisiipien takaisinmaksuajan Finnairille arvioidaan olevan n. kaksi vuotta. Lisäksi saadaan ympäristöhyödyt.
Finnairin Lomalennoilla on yksi maailman korkeimmista B757-laivaston käyttöasteista. (EH)