”Normaalisti vuoden paras kvartaali suli käsiin”
Finnairin tulos kolmannelta vuosineljännekseltä (Q3) laski edellisvuodesta selvästi. Toiminnallinen tulos oli 2,8 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin se oli lähes 40 miljoonaa euroa. Liikevaihto nousi 2,7 prosenttia. Liikenne kasvoi 7,6 prosenttia.
”Vuodenkierrossa normaalisti paras vuosineljännes suli käsiin. Pääasialliset tekijät olivat historiallisen kallis polttoaine ja laskusuhdanteen heikentämä lentolippujen keskihinta”, Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen toteaa.
Finnairin liikenteessä kysyntä on edelleen kasvanut. Heinä-syyskuussa kasvua kertyi seitsemän prosenttia. Myös käyttöasteet ovat olleet edellisvuotta korkeammat. Koneet olivat keskimäärin 80-prosenttisesti täynnä. Hintataso on sen sijaan laskenut.
”Kysyntä on sinänsä hyvällä tasolla, mutta aiempaa useammin liikematkustajien sijasta koneet ovat täyttyneet vähemmän lipustaan maksavista vapaa-ajan matkustajista”, sanoo Hienonen.
Finnairin reittiliikenteen keskituotto henkilökilometriltä laski kolmannella vuosineljänneksellä noin neljä prosenttia. Lentolippujen keskihinnan heikentyminen ja Yhdysvaltain dollarin vahvistuminen ovat laimentaneet merkittävästi polttoaineen viimeaikaisesta hinnan laskusta syntynyttä hyötyä.
Yhtiön toimintakulut nousivat heinä-syyskuussa 15 prosenttia edellisvuodesta. Lentotoiminnan yksikkökustannukset tonnikilometriä kohden nousivat vajaat viisi prosenttia. Polttoainekustannukset nousivat heinä-syyskuussa 36 prosenttia. Polttoaine on suurin yksittäinen kuluerä. Vuoden viimeisen neljänneksen arvioidaan olevan tappiollinen.
”Kannattavan liiketoiminnan edellytykset käyvät yhä ohuemmiksi. Tässä tilanteessa olemme hakeneet kustannussäästöjä toimintaa järkeistämällä ja kapasiteettia sopeuttamalla, joilla on merkittävät vaikutukset myös henkilöstökustannuksiin”, Hienonen sanoo.
Vuonna 2009 Finnair uudistaa kaukoliikennelaivastoaan. Yhtiön laivastoon liittyy ensi vuonna viisi uutta Airbus A330 -laajarunkokonetta. Samalla poistuu nyt käytössä olevia Boeing MD-11 -koneita.
”Toimialan tuloskehitys tänä ja ensi vuonna tulee olemaan suurten haasteiden edessä emmekä me Finnairissa ole immuuneja toimialan tilanteelle. Toteutamme kuitenkin suunnittelemamme investoinnit uusiin lentokoneisiin ja haemme organisaatiostamme tehoja, jotta olemme iskukykyisiä suhdanteen kääntyessä jälleen ylöspäin”, lausuu Jukka Hienonen. (EH)