Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Finnairin huhti-kesäkuun liikevaihto kasvoi 2,6 prosenttia 609,7 miljoonaan euroon

Posted on 14.8.201317.1.2019 by Eero Havia

Toiminnallinen liiketulos oli 6,1 miljoonaa euroa

”Finnairin toisen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi 2,6 prosenttia. Voimme olla tähän melko tyytyväisiä, kun otamme huomioon Japanin jenin heikkenemisen ja sen vaikutuksen euromääräisiin tuottoihimme. Kasvuun vaikutti etenkin Aasian- ja Euroopan-liikenteen kasvanut kysyntä. Parantuneet käyttöasteet kompensoivat osittain yksikkötuoton (yield) laskua, mutta toiminnallinen liiketuloksemme jäi siitä huolimatta 6,1 miljoonaan euroon (16,2)”, kommentoi Finnairin yhä tuore toimitusjohtaja Pekka Vauramo alkuvuoden tulosta.

Erityisen ilahtunut Vauramo sanoo olevansa siitä, että Finnair saavutti rakennemuutos- ja kustannussäästöohjelmansa 140 miljoonaa euron säästötavoitteen jo nyt. ”Näiden säästöjen saavuttaminen puoli vuotta etuajassa on finnairilaisten tinkimättömän päämäärätietoisen toiminnan ansiota, mistä haluan lausua lämpimät kiitokset koko tiimillemme.”

Katsauskauden toiminnallinen tulos on kuitenkin Vauramolle pettymys ja osoittaa, että toimet, joita Finnairissa on parin viime vuoden aikana tehty liiketoiminnan ja asiakaspalvelun kehittämiseksi, ovat olleet aivan välttämättömiä ja että niiden on jatkuttava. ”Samalla meidän on hyödynnettävä kasvavan lentoliikennemarkkinan tarjoamat mahdollisuudet.”

Viime lokakuussa Finnairissa asetettiin tavoitteeksi alentaa kulutasoa vielä 60 miljoonalla eurolla. ”Meidän on jatkettava rakenteemme ketteröittämistä sekä uudistettava palkkarakenteita ja ansaintamalleja. Osa tavoitteesta on varmasti saavutettavissa toimintoja virtaviivaistamalla, mutta koko tavoitteen saavuttaminen edellyttää työn tuottavuuden parantamista. Meidän on nyt henkilöstön kanssa yhdessä keskustellen löydettävä keinot ja tahto muutokseen.”

Tuleva menestys rakennetaan kuitenkin tuottoja kasvattamalla ja palveluja ja tuotteita kehittäen – ei vain säästäen. Tyytyväinen, maksava asiakas on paras tulevaisuudenturva. Katsauskaudella tapahtuneet uusien Aasian-reittien avaukset, markkinaosuuden vahvistuminen Aasian ja Euroopan liikenteessä, panostukset tuotekehitykseen sekä tuleva laivastouudistus ovat kaikki askeleita kohti kannattavaa kasvua, sanoo Vauramo.

”Olen runsaan kahden toimitusjohtajakuukauteni aikana tavannut paljon finnairilaisia. He ovat kaikki olleet työhönsä ja yhtiöönsä vahvasti sitoutuneita. Uskonkin, että meillä kaikilla on halu rakentaa huomisen Finnairia.”

(EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aamukahvit

Uusimmat artikkelit

  • Maltalle pääsee nyt kesällä taas suorin lennoin 3.6.2025
  • Puhas Meri -öljyntorjuntaharjoitus Tallinnan edustalla 3.6.2025
  • Suomen ensimmäiset Grand Travel Award -palkinnot jaettiin Helsingissä 3.6.2025
  • Finlandia-taloon avautuu uusi erilainen perusnäyttely Aalloista ja suomalaisuudesta 3.6.2025
  • Viron virtuaaliset aamukahvit matkailun ammattilaisille taas keskiviikkona 4. kesäkuuta 2.6.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus