”Palvelujen saatavuus täysin eri mittakaavaan”
Finnairin Internet-palvelu täyttää 13.11.2005 sunnuntaina 10 vuotta. Olemassaolonsa aikana Internet on tehnyt suuren muutoksen lentoyhtiöiden toimintamalleihin.
”Finnairin palveluiden saatavuus nousi Internet -kanavan kautta täysin eri mittakaavaan kuin mistä aikaisemmin oli edes haaveiltu. Internet muutti lentoyhtiöiden ansaintalogiikan, myynnin ja palvelun sekä toi uusia ulottuvuuksia kommunikointiin asiakkaiden kanssa”, sanoo johtaja Paavo Virkkunen Finnairin kaupallisesta ryhmästä.
Kymmenen vuotta sitten ainoastaan koulutetuilla ammattilaisilla oli pääsy lentoyhtiöiden varausjärjestelmiin. Maailmassa heitä oli noin 200.000 ja Suomessa muutama tuhat. Internet toi tiedot jokaisen kansalaisen ulottuville.
Finnair myi ensimmäiset lentoliput Internetissä keväällä 1997. Nykyään yhtiön lipuista lähes 20 % myydään Internetissä. Finnairin sivuilla vierailee yli puoli miljoonaa eri kävijää kuukaudessa. Internetin varauspalvelu, sähköinen lentolippu ja Internetissä suoritettava lähtöselvitys ovat sivuston suosituimpia osia. Internet on tuonut palvelut saataville vaivattomasti ajasta ja paikasta riippumatta.
”Ensimmäiset kymmenen vuotta ovat olleet vasta alkua. Tulevaisuudessa yhä laajempi osa palveluita on saatavilla Internetissä, kun lähtöselvitystoimintoja, sähköisiä lentolippuja sekä kanta-asiakaspalveluita kehitetään edelleen. Mahdollisuus varata ja ostaa lippu Internetin kautta muodostaa silti palvelusisällön ytimen jatkossakin”, toteaa Paavo Virkkunen. (EH)