Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Finnairin ja Flyben yhteistyö päättyy – uutta omistusjärjestelyä haetaan

Posted on 12.11.201421.1.2019 by Eero Havia

Flybe Finlandin operatiivinen toiminta ja lennot jatkuvat normaalisti

Flybe ja Finnair ovat sopineet yhteisyrityksensä Flybe Nordicin omistuksen uudelleenjärjestelystä.

Flybe on sopinut myyvänsä omistamansa Flybe Nordicin osakkeet mahdolliselle uudelle enemmistöomistajalle tai Finnairille yhden euron kauppahintaan. Osakkeiden myynnin ehtona on kilpailuviranomaisten hyväksyntä.

Flybe Nordic omistaa kokonaan suomalaisen tytäryhtiönsä ja alueellisen lentämisen operoinnista vastaavan Flybe Finlandin osakekannan.

Finnair alkaa nyt kartoittaa vaihtoehtoja Flybe Finlandin alueellisen lentotoiminnan jatkamiseen kustannustehokkaalla liiketoimintamallilla ja Flybe Nordicin uudella omistusrakenteella. Vaihtoehtoihin kuuluu mahdollinen uusi enemmistöomistaja Flybe Nordiciin.

Finnair ja Flybe aloittivat yhteistyönsä vuonna 2011, jolloin yhtiöt perustivat Flybe Nordic -yhteisyrityksen, josta Flybe omistaa 60 prosenttia ja Finnair 40 prosenttia.

Yhtiöt ovat jo jonkin aikaa keskustelleet Flybe Finlandin uudelleenjärjestely- ja kustannussäästöstrategiasta, mutta eivät ole päässeet yhteisymmärrykseen kannattavuusongelmien ratkaisukeinoista. Siksi yhtiöt ovat nyt allekirjoittaneet sopimuksen, jonka mukaan Flybe irtautuu Flybe Nordicista vuoden 2014 loppuun mennessä, edellyttäen että kilpailuviranomaiset hyväksyvät järjestelyn.

Flybe Finlandin operatiivinen toiminta ja lennot jatkuvat normaalisti.

”Yhteisyrityksemme taloudellinen menestys ei ole kehittynyt osakkeenomistajien odotusten mukaisesti. Emme ole päässeet yhteiseen näkemykseen kannattavuusongelmien ratkaisusta, joten olemme päättäneet lopettaa yhteistyön. Finnairin tavoitteena on löytää uusi enemmistöomistaja ja liiketoimintamalli, joka mahdollistaa alueellisen lentämisen kehittämisen taloudellisesti kestävällä tavalla”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

Flybe Finland operoi tällä hetkellä Finnairin puolesta lentoja Helsingistä useisiin kotimaan ja Euroopan kohteisiin sopimuslentämisenä. Lisäksi Flybe Finland lentää omalla riskillään viiteen kotimaan kohteeseen sekä Tarttoon Virossa ja Norrköpingiin Ruotsissa.

Flybe Finland aloitti codeshare-lentojen operoimisen elokuussa 2011 ATR 72 -koneilla ja kahdella Embraer 170 -koneella. Lokakuun 28. päivä vuonna 2012 yhteistyö laajeni koskemaan Euroopan liikennettä Embraer 190 -koneilla sopimuslentoina. Flybe Finland on sittemmin operoinut noin kolmasosaa Finnairin Euroopan liikenteestä.

Finnairilla on taseessa vuonna 2011 Flybe Finlandille annettu 9,9 miljoonan euron pääomalaina. Yhtiön omistamien Flybe Nordic AB:n osakkeiden arvo on toteutuneiden tappioiden seurauksena kirjattu konsernissa nollaan.

Lisäksi Finnairilla on ennakkomaksusaatavia ja operatiivisia saatavia Flybe Finlandilta. Flybe Finlandin omistajamuutoksesta ja toiminnan uudelleenjärjestelytarpeesta johtuen on mahdollista, että osa saatavista jää saamatta. Lisäksi Finnair varautuu antamaan käyttöpääomarahoitusta Flybe Finlandille. Finnair arvioi, että näistä johtuvat taloudelliset vaikutukset ovat enintään -20 miljoonaa euroa.

Kokonaisvaikutukset tarkentuvat ja niistä Finnair lupaa viestittää, kun omistusjärjestelystä on päästy ratkaisuun.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aamukahvit

Uusimmat artikkelit

  • Finnair peruu noin 110 lentoa IAU:n työtaistelutoimien takia 19. toukokuuta 18.5.2025
  • Matka 2026 messuja valmistellaan jo 17.5.2025
  • IAU:n lakko vaikeuttaa taas tuhansien lentomatkoja – koko matkailualan klusteri kärsii tilanteesta 16.5.2025
  • Qatar Airways julkisti historiallisen diilin: hankkii jopa 210 Boeing-laajarunkokonetta 15.5.2025
  • Uumen Hotels tuo budjettimajoituskapasiteettia Tampereen Finlaysonin alueelle 14.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus