Myös Q2-toiminnallinen tulos jäi negatiiviseksi. Tuhkapilvikriisin tulosvaikutus 30 MEUR
Finnairin liikevaihto kasvoi toisella neljänneksellä (Q2) 11 prosenttia 474 miljoonaan euroon. Toiminnallinen tappio oli 14 miljoonaa euroa. Tulokseen sisältyy noin 30 MEUR tuhkakriisin aiheuttamia tappiota. Tulos ennen veroja oli -38 MEUR.
”Vahvistuva kysyntä, tervehtyvät käyttöasteet sekä selvästi parantunut yksikkötuotto ovat kääntäneet kannattavuuskehityksen myönteiseen suuntaan. Myönteistä on myös se, että liiketoiminnan rahavirta on kääntynyt positiiviseksi. On selvää, ettemme voi olla tyytyväisiä tappiolliseen tulokseen, mutta kehityssuunta on rohkaiseva”, Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen sanoo.
Liikevaihdon kasvuun toisella neljänneksellä vaikuttivat kasvanut liikenteen määrä ja parantunut yksikkötuotto. Reittiliikenne kasvoi neljä prosenttia ja tuotto henkilökilometriltä nousi seitsemän prosenttia. Kannattavuus on parantunut tehostamistoimilla sekä parantuneilla käyttöasteilla. Lentotoiminnan yksikkökustannukset laskivat 6,4 prosenttia.
”Taloudellista kehitystä olemme saaneet parempaan suuntaan parantamalla kustannuskilpailukykyämme. Olemme toteuttamassa 200 MEUR tulosparannusohjelmaamme, jonka hedelmiä on nähtävissä tuloksessa. Myös markkinoiden muutos on auttanut meitä, mutta meidän on jatkettava tehostamistoimiamme kustannuskilpailukykymme parantamiseksi.”
Tammi-kesäkuussa Finnair kuljetti 3,5 miljoonaa matkustajaa, mikä on runsaat viisi prosenttia alle edellisvuoden. Reittiliikenne kasvoi 5,5 prosenttia.
Aasian-liikenne lisääntyi alkuvuoden aikana 13 prosenttia. Lomaliikenne sen sijaan väheni 30 prosenttia, koska kysynnän vähetessä matkanjärjestäjät toivat Suomeen omaa lentokonekapasiteettiaan.
Finnairin rahtitonnien määrä kasvoi 34 %:lla, mikä johtuu sekä Aasian-markkinoiden vahvistumisesta että Finnairin rahtikoneliikenteen aloittamisesta toukokuussa.
”Olemme keskittyneet ennen muuta Aasian ja Euroopan väliseen liikenteeseen, jossa kysyntä tulee pääosin Suomen ulkopuolelta. Liikematkustuksen kysynnän kasvu tulee nyt eritoten Skandinaviasta, Keski-Euroopasta sekä Aasian markkinoilta”, Vehviläinen täsmentää.
Finnair kasvattaa kaukoliikenteen laivastoaan 12 laajarunkokoneesta 15 koneeseen ensi helmikuuhun mennessä. Lisäkapasiteettia tarvitaan päivittäisen Singaporen-reitin avaamiseen sekä lisävuoroihin nykyisiin Aasian-kohteisiin.
Finnairin kaukoliikennekoneiden keski-ikä on 2,5 vuotta.
Verkoston kehittämiseksi Finnair on solminut merkittäviä yhteistyösopimuksia. Yksi tärkeimmistä on loppuvuonna alkava yhteistyö saksalaisen Air Berlin -lentoyhtiön kanssa.
”Tämä avaa meille uusia mahdollisuuksia Euroopan ostovoimaisimmalla markkinalla. Pystymme yhdessä tarjoamaan yritysasiakkaille saksankielisen Euroopan ja Aasian välillä nopeita yhteyksiä.”
oneworldin puitteissa avautuu laaja verkosto Intian markkinoille Kingfisher-lentoyhtiön liittyessä allianssiin. Myös Japan Airlinesin yhteistyö syvenee. Viranomaiset ovat hyväksyneet oneworld-yhtiöiden aiempaa syvemmän yhteistyön Atlantin liikenteessä. Kotimaan syöttöliikenteessä Finnair saa syksyllä uuden yhteistyökumppanin, brittiläisen Flybe-lentoyhtiön.
(EH)