Koko vuodesta tulossa silti tappiollinen
Finnair paransi kolmannella vuosineljänneksellä (heinä-syyskuu) tulostaan. Liikevoitto ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja nousi viime vuoden 5,3 miljoonasta eurosta 10,1 miljoonaan euroon. Liikevaihto kasvoi lähes kymmenen prosenttia 422,8 miljoonaan euroon.
”Tulos tehtiin tilanteessa, jossa hintakilpailu Pohjolan taivaalla riehuu kovana ja öljyn hinta laukkaa ennätyskorkealla. Toimintaympäristö ei ole antanut meille mitään ilmaiseksi”, sanoo Finnairin pääjohtaja Keijo Suila. ”Viimeisen puolentoista vuoden aikana olemme saaneet kotimarkkinoillemme kahdeksan uutta yrittäjää, joista neljä on jo lopettanut toimintansa. Vain harvalla näistä yhtiöistä on edellytykset kannattavaan liiketoimintaan.”
Finnairin reittiliikenne kasvoi tammi-syyskuussa 31,2 prosenttia, mikä on kolminkertainen eurooppalaiseen keskiarvoon verrattuna.
”Skandinavian markkinoilla toimiva halpalentoyhtiömme flynordic on kasvattanut markkinaosuuttaan. Asettamamme puolen miljoonan matkustajan tavoite ylittyy tänä vuonna reilusti.”
Myös Finnairin Aasian liikenteen vahva kasvu on jatkunut. Yhtiö lisää ensi vuonna liikennettään Kiinaan edelleen. ”Määrätietoinen Aasian-strategiamme on yksistään Finnair-konsernissa antanut uutta työtä yli tuhannelle henkilölle”, Suila sanoo.
Matkustaja- ja rahtiliikenteen keskihinta laski heinä-syyskuussa lähes 11 % ja yksikkökulut lähes kymmenen prosenttia. Henkilöstön määrä oli syyskuun lopussa runsaat 300 henkilöä vähemmän kuin vuotta aikaisemmin.
Öljyn korkea hinta rasittaa edelleen kaikkia lentoyhtiöitä. Finnairin koko kuluvan vuoden polttoainekustannusten arvioidaan nousevan yli 210 miljoonaan euroon eli noin 55 miljoonaa euroa korkeammalle kuin vuonna 2003. ”Kallis polttoaine vie viimeisen neljänneksen ja koko vuoden tuloksen tappiolle. Meillä on edellytykset tehdä vuonna 2005 voitollinen tulos. Polttoaineen hintakehitys muodostaa tosin edelleen merkittävän epävarmuustekijän”, pääjohtaja Suila sanoo. (EH)