Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Finnairin konserniavustuksista ministerin tuore kanta

Posted on 8.1.20095.1.2019 by Eero Havia

Kansanedustaja Paajanen laati kirjallisen kysymyksen jo marraskuussa

Eilen 7.1.2009 näyttävästi Kauppalehden etu- ja alkusivuilla uutisoitu Finnairin Suomen Matkatoimiston tilinpäätökseen järjestelemä konserniavustus ja sen mahdollinen kilpailua vääristävä vaikutus saivat jo viime vuoden marraskuun 13. päivä kansanedustaja Reijo Paajasen (kok.) jättämään eduskunnan puhemiehelle kirjallisen kysymyksen ao. ministerin eli Jyri Häkämiehen (kok.) vastattavaksi.

Aikaisemmin myös matkailualalla yrittäjänä toimineen Paajasen kysymys kuului: ”Onko hallituksen mielestä oikein, että huonosti kannattavalla matkailulalla valtion lentoyhtiö tukee omien tytäryhtiöidensä tappiollista toimintaa niiden kilpaillessa yksityisen yritystoiminannan kanssa?”

Kokoomuslaisen ministeri Jyri Häkämiehen vastaus joulukuun 4. päivänä 2008 puoluetoveri, kansanedustaja Reijo Paajasen kirjalliseen kysymykseen KK 849/2008 vp kuului:

”Finnair-konserniin kuuluvat Suomen Matkatoimisto

Oy ja Matkatoimisto Oy Area harjoittavat

matkatoimistoliiketoimintaa. Ne eivät ole omalla

toimialallaan kilpailuviranomaisen mukaan

määräävässä markkina-asemassa. Alalla toimii

suuri joukko yksityisiä liikkeenharjoittajia. Finnair-konserni toimii liiketoiminnassaan tasapuolisesti kaikkiin matkatoimistoihin nähden.

Tavanomaisen verosuunnittelun mahdollistavan

lainsäädännön puitteissa Finnair-konsernista

on maksettu konserniavustusta Suomen Matkatoimisto Oy:lle vuonna 2007 2,5 miljoonaa euroa ja vuonna 2006 1,8 miljoonaa euroa. Muita konserniavustuksia matkatoimistoille ei ole maksettu viimeisten vuosien aikana.

Vuonna 2006 Matkatoimisto Oy Area maksoi Finnair-konsernille konserniavustusta 1,2 miljoonaa euroa.

Finnair Oyj toimii matkatoimistojen omistajana

kilpailun edellyttämällä tavalla. Suomen Matkatoimisto Oy:n toimintaa on sopeutettu: viimeiset YT-neuvottelut vietiin päätökseen marraskuussa 2008 ja henkilökuntaa on supistettu viime vuosien aikana. Tänä aikana yhtiö on tarvinnut poikkeuksellista pääomapanosta omistajaltaan.

Tämä on voitu toteuttaa konserniavustuksella;

vaihtoehtona olisi ollut oman pääoman ehtoinen

panostus.

Finnairin toimenpiteet omistajana vertautuvat

muiden suurten matkatoimistoalan yrittäjien toimiin yhtiöiden pääomahuollon turvaamiseksi.

Finnair Oyj ei voi pitemmän aikaa sallia kannattamattoman liiketoiminnan jatkamista Finnair-konsernin rahoituksella. Tästä syystä sopeutustoimiin Suomen Matkatoimisto Oy:ssä on jo ryhdytty.

Finnair-konsernin matkatoimistoihin kohdistuvat

alalle tavanomaiset tuottovaatimukset.” (EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aamukahvit

Uusimmat artikkelit

  • Hotel Kämpin laajennusosa on valmis 22.5.2025
  • Turkkilaisen keittiön makujen viikko käynnistyi 21.5.2025
  • Tilastokeskus: Matkailun kokonaiskysyntä Suomessa 16,6 miljardia euroa 21.5.2025
  • Finnair suunnittelee ennätysmäärän Lapin-lentoja ensi talvena 20.5.2025
  • Finnairin matkustamohenkilöstön työehtoihin neuvottelutulos 19.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus