Ulkopuolisen työvoiman käytön kysymys ei ratkennut
Finnair ja Suomen Liikennelentäjäliitto SLL eivät päässeet sopuun työehtosopimusneuvotteluissa. Lentäjät aloittavat lakon maanantaina 16.11.
”Olemme äärimmäisen tyrmistyneitä ja pahoillamme asiakkaidemme puolesta. SLL hylkäsi puolentoista vuoden aikana jo kolmannen sovintoesityksen. Työnantaja olisi ollut valmis hyväksymään niistä jokaisen. Maanantaina alkavaksi ilmoitettu lakko syö ne säästöt, jotka muut henkilöstöryhmät ovat suurella vaivalla saaneet aikaan”, Finnairin henkilöstöjohtaja Anssi Komulainen sanoo.
Nyt Finnairissa on löydettävä aivan uusia ratkaisuja yhtiön tulevaisuuden turvaamiseksi.
SLL:n puheenjohtaja Kristian Rintala selittää puoleltaan lakkoon ajautumista: ”Olemme ajautuneet tilanteeseen, jossa vaihtoehtoja työtaistelutoimenpiteiden laajentamiselle lakoksi ei enää ole. Valtakunnansovittelijan esitys salli ulkopuolisen työvoiman käytön käytännössä rajattomasti, eikä tarjonnut lentäjille minkäänlaista työnsuojaa. Sellaista esitystä emme voi allekirjoittaa”, .
Lakon johdosta Finnair peruu todennäköisesti lähes kaikki sunnuntaina Helsingistä lähtevät kaukolennot sekä ulkomailla yöpyvät Euroopan- ja kotimaanlennot. Finnairin reittilentoja ei lennetä myöskään maanantaina. Finnair pyrkii lentämään lomalennot lakosta huolimatta.
Finnair ei antanut heti tuoreeltaan mitään arvioita lakon aiheutamista välittömistä tai pitemmän aikavälin menetyksistä, mutta kaikille lienee selvää, että liikenteen loppuminen lakon vuoksi on se, mitä jo valmiiksi tappiolla toimiva yhtiö kaikkein vähiten nyt tarvitsee.
Finnair suosittelee asiakkailleen matkustusajankohdan siirtämistä, mikäli lento peruutetaan lakon vuoksi. Jos matkustaminen kyseisenä ajankohtana on välttämätöntä, pyrkii Finnair järjestämään asiakkaan matkan poikkeusjärjestelyillä.
”Mikäli oma lento on peruutettujen joukossa, vaihtoehdot ovat matkan siirtäminen, uudelleenreititys tai lipun käyttämättömän osuuden takaisinmaksu. Finnair joustaa varausten muutoksissa lipputyypistä riippumatta”, Finnairin palvelusta vastaava johtaja Timo Riihimäki kertoo.
Päivitettyä tietoa lakon vaikutuksista asiakkaille löytyy osoitteesta www.finnair.fi/info, josta löytyy lista peruutetuista lennoista, takaisinmaksulomake sekä kysymyksiä ja vastauksia. Peruuntuneiden lentojen asiakkaita kehotetaan ottamaan yhteyttä ensisijaisesti matkatoimistoon, josta ovat lippunsa varanneet. Finnair palvelee numerossa 0600 140 140.
”Palvelemme asiakkaita myös tekstiviesteillä, mikäli varauksesta löytyy ajantasainen matkapuhelinnumero. Suosittelemme tilanteen seuraamista internetistä, sillä puhelinpalvelut voivat ruuhkautua”, Riihimäki toteaa.
Finnairilla on päivässä noin 200 lentoa. Finnairin ulkomaiset code-share yhteistyökumppanit lentävät Helsinkiin normaalisti lakosta huolimatta. Mikäli asiakkaalla on Finnairin lentonumerolle myyty lippu toisen yhtiön koneeseen, hän pääsee lennolle normaaliin tapaan.
Finnairin maapalvelu- ja myyntihenkilökunta ulkomailla on organisoitu lentoasemille peruutettujen lentojen lähtöaikoina, jotta tiedon saaminen poikkeustilanteessa olisi mahdollisimman sujuvaa. (EH)
.