Finnair julkisti tänään 7. syyskuuta elokuun liikennetiedot. Useimmat Finnairin matkustajaliikenteen luvut paranivat edelleen elokuussa, vaikka COVID-19-pandemia näkyi yhä niissä. Rahdilla oli jälleen vahva ja merkityksellinen kuukausi.
Finnair kuljetti elokuussa 266 500 matkustajaa eli 38,1 % enemmän kuin vuoden 2020 elokuussa, jolloin Finnair operoi rajallista verkostoa COVID-19-pandemian aiheuttamien tiukkojen ja laajojen matkustusrajoitusten vuoksi. Elokuun 2021 matkustajamäärä oli 24,6 % enemmän kuin heinäkuussa 2021.
COVID-19:n vaikutukset, mukaan lukien useiden valtioiden asettamat tiukat matkustusrajoitukset, vaikuttivat edelleen kaikkiin matkustajaliitännäisiin liikennelukuihin, mikä näkyi erityisesti Pohjois-Amerikan sekä Aasian luvuissa.
Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi elokuussa 63,3 % vertailukaudesta ja 17,0 % edeltäneestä kuukaudesta. Finnair operoi päivittäin keskimäärin 127 lentoa (pelkkää rahtiakuljettaneet lennot mukaan lukien), mikä oli 9,5 % enemmän verrattuna vuoden 2020 elokuuhun ja 19,8 % enemmän kuin heinäkuussa 2021. Erot kapasiteettilukujen välillä verrattuna vuoden 2020 elokuuhun selittyvät keskimäärin pidemmillä operoiduilla lennoilla sekä suuremmilla operoiduilla lentokoneilla. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna (RPK) kasvoi 64,6 % vertailukaudesta ja 15,9 % edeltäneestä kuukaudesta. Matkustajakäyttöaste kasvoi 0,3 %-yksikköä vertailukaudesta 42,0 %:iin, mutta laski 0,4 %-yksikköä edeltäneestä kuukaudesta.
Aasian-liikenteen tarjonta (ASK) kasvoi vertailukaudesta 7,4 %. Pohjois-Amerikan-liikenteen tarjonta oli nyt kaikki uutta, koska vertailukaudella sinne ei ollut lentoja. Euroopan-liikenteen tarjonta kasvoi 28,8 % ja kotimaan liikenteen 0,4 %.
Myydyt henkilökilometrit laskivat vertailukaudesta 12,9 % Aasian-liikenteessä, mutta kasvoivat 100,0 % Pohjois-Amerikan-liikenteessä, 53,6 % Euroopan-liikenteessä ja 14,4 % kotimaanliikenteessä.
Aasian-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 19,7 %, mutta sitä tukivat vahvat rahtioperaatiot ja korkea rahdin käyttöaste. Pohjois-Amerikan-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 28,3 %, Euroopan-liikenteen 63,0 % ja kotimaan liikenteen 71,6 %.
Matkustajamäärät laskivat vertailukaudesta Aasian-liikenteessä 11,5 %, mutta kasvoivat Pohjois-Amerikan-liikenteessä 100,0 %, Euroopan-liikenteessä 43,7 % ja kotimaanliikenteessä 5,5 %.
Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat elokuussa 127,7 % vertailukaudesta (kasvoivat 7,0 % edeltäneestä kuukaudesta). Vastaavat myydyt tonnikilometrit kasvoivat 99,2 % (kasvoivat 0,2 %edeltäneestä kuukaudesta). Molempien lukujen kasvu johtui COVID-19-pandemian vaikutuksesta reittiliikenteeseen erityisesti Pohjois-Amerikan osalta heinäkuussa 2020. Tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat 81,9 % vertailukaudesta (kasvoivat 1,1 % edeltäneestä kuukaudesta) ja myydyt rahtitonnikilometrit kasvoivat 70,5 % (laskivat 5,5 % edeltäneestäkuukaudesta). Ne sisältävät myös pelkät rahtilennot, joita lennettiin pääasiassa Euroopan ja Aasian sekä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä. Pelkkää rahtia kuljettaneiden lentojen tonnit kasvoivat vertailukaudesta 11,1 %, mutta laskivat edeltäneestä kuukaudesta 19,2 %. Kokonaisrahti- ja postitonnit kasvoivat 61,9 % vertailukaudesta, mutta laskivat 5,1 % edeltäneestä kuukaudesta. Rahdin kysyntä pysyi edelleen vahvana erityisesti Aasian-liikenteessä. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste pysyi sen vuoksi korkealla tasolla.
Finnairin lennoista 90,7 % (96,0 %) saapui elokuussa aikataulussa.