Finnair tiedotti kuluvan vuoden toisen vuosineljänneksen ja ensimmäisen vuosipuoliskon tuloskehityksestänsä perjantaina 24. heinäkuuta. ”Vain yksi asia kuvaa toimintaa: Covid-19 virus”, sanoi toimitusjohtaja Topi Manner.
Manner totesi kuluneella kaudella operoidun lentoja vain 3 % verran viime vuotista kapasiteetista. ”Poikkeusneljänneksellä käytännössä kaikki tuotot tulivat rahdin kujettamisesta eli lennetyistä 602 OW-rahtilennosta.”
Alla tunnuslukuja Finnairin tulostiedotteesta sekä toimitusjohtaja Topi Mannerin lausunto Q1-Q2- -vuosipuoliskon tuloskehityksestä ja -näkymistä:
Finnairin tuloskehitys tammi–kesäkuu 2020Osakekohtainen tulos oli -0,46 euroa (-0,02).
Liikevaihto laski 56,8 prosenttia vertailukaudesta ja oli 629,8 miljoonaaeuroa (1 457,3).
Polttoainekustannukset laskivat 148,6 miljoonaa euroa (-45,6 %), koskakapasiteettia leikattiin COVID-19-vaikutusten vuoksi. Polttoaineen hinnan**vaikutus kuitenkin kumosi osan polttoaineen kulutuksen vähenemisenvaikutuksesta.
Vertailukelpoinen liiketulos oli -265,4 miljoonaa euroa (31,0). Liiketulosoli -266,8 miljoonaa euroa (30,3).
Rahoituserien nettokulut kasvoivat merkittävästi ollen 125,7 miljoonaaeuroa (40,3) ja 84 miljoonaa euroa niiden kasvusta liittyi polttoaine- javaluuttasuojauksiin, jotka uudelleen luokiteltiin tuloslaskelmaeräksi muistalaajan tuloksen eristä.
Liiketoiminnan nettorahavirta oli -597,2 miljoonaa euroa (325,0) jainvestointien nettorahavirta 194,8 miljoonaa euroa (-217,2).***
Matkustajamäärä laski 61,0 prosenttia 2,8 miljoonaan (7,1).Tarjotut henkilökilometrit (ASK) laskivat 56,4 prosenttia.Matkustajakäyttöaste oli 71,3 prosenttia (-9,3 prosenttiyksikköä).,
** Polttoaineen hinta valuutta ja suojaukset mukaan lukien.
*** Investointien nettorahavirta sisältää vuoden toisella neljänneksellä 322,1 miljoonaa euroa lunastuksia rahamarkkinarahastoista tai muista yli kolmen kuukauden päästä erääntyvistä rahoitusvaroista. Vuoden alkupuoliskolla nämä sijoitukset pienenivät nettomääräisesti 371,3 miljoonalla eurolla. Nämä sijoitukset ovat osa konsernin maksuvalmiuden hallintaa.
Tulevaisuuden näkymät
Uusi ohjeistus 24.7.2020:
Finnair kasvattaa kolmannella vuosineljänneksellä kapasiteettiaan portaittain siten, että se operoi heinäkuussa noin 25 % lennoista verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon ja nostaa osuutta tämän hetkisen oletuksen mukaisesti noin 50 %:iin syyskuussa. COVID-19-pandemiatilanteen kehitykseen ja matkustusrajoitusten purkamisen aikatauluun liittyy kuitenkin epävarmuuksia, minkä vuoksi liiketoiminnan näkyvyys on heikko eikä yhtiö anna liikevaihtoa koskevaa ohjeistusta kolmannen vuosineljänneksen osalta.
Koska liikenteen uudelleenkäynnistäminen on investointi, johon liittyy kustannuksia, ja koska Finnair operoi edelleen huomattavasti normaalia alemmalla kapasiteetilla, vertailukelpoinen liiketappio tulee olemaan kolmannella vuosineljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin toisella vuosineljänneksellä.
Lisäksi yhtiö toistaa aiemmat ohjeistuksensa ja toteaa, että liikevaihtotulee vuonna 2020 laskemaan olennaisesti vuoteen 2019 verrattuna ja että vertailukelpoinen liiketappio tulee olemaan huomattava tilikaudella 2020. Samoin Finnairin kapasiteetti laskee olennaisesti kuluvana vuonna vuodesta 2019.
Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2020 kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä.
Toimitusjohtaja Topi Manner:
”Finnairin toista vuosineljännestä kuvaa käytännössä vain yksi asia, COVID-19-pandemia. Kuten ennakoimme, kapasiteettimme laski sen vuoksi kolmeen prosenttiin, sillä ylläpidimme vain Suomen kannalta kriittisiä lentoyhteyksiä. Tämä heijastui vahvasti myös matkustajamääriin, liikevaihtoon ja tulokseen. Neljänneksen aikana teimme noin 2 miljoonan euron suuruisen päiväkohtaisen vertailukelpoisen liiketappion ensimmäisen vuosineljänneksen yhteydessä antamamme ohjeistuksen mukaisesti.
Katsauskauteen sisältyi kuitenkin myös useita valopilkkuja. Pelkkää rahtia kuljettaneiden lentojen kysyntä oli vahvaa koko vuosineljänneksen, ja lensimme 602 yhdensuuntaista lentoa pääasiassa Suomen ja Aasian välillä. Rahti muodostikin poikkeuksellisesti yli 70 % vuosineljänneksen liikevaihdostamme, ja sen kannattavuus oli hyvällä tasolla. Rahtitoiminnalla oli myös merkittäviä yhteiskunnallisia vaikutuksia, koska kuljetimme muun muassa suojatarvikkeita pandemian ehkäisemiseksi ja huoltovarmuuden takaamiseksi. Muutoin tuloksemme heijasti toiminnan lähes täydellistä pysähdystä.
Olen myös tyytyväinen toteuttamiimme rahoitustoimiin katsauskauden aikana. Ennen kaikkea menestyksellisesti toteutettu, ylimerkitty 500 miljoonan euron merkintäoikeusanti oli tulevaisuutemme kannalta tärkeä. Annissa vahva omistajarakenteemme säilyi olennaisilta osin ennallaan ja Suomen valtionomistusosuus säilyi ennallaan. Osakkeenomistajiemme tuki luo vahvan pohjan jälleenrakennukselle ja strategian toteuttamiselle. Haluankin lämpimästi kiittää kaikkia vanhoja ja uusia osakkeenomistajiamme, jotka osallistuivat osakeantiin. Luottamuksen osoituksenne merkitsee Finnairille ja sen työntekijöille paljon.
Nopeasti toteutettujen ja kattavien rahoitustoimien ansiosta kassamme on edelleen vahva, noin 970 miljoonaa euroa, kun saimme heinäkuun alussa osakeannin loputkin tuotot. Myös taseemme on terve, sillä omavaraisuusasteemmenousi samanaikaisesti lähes 28 %:iin.
Olemme myös jatkaneet kustannussäästöohjelman toteuttamista. Kutentoukokuussa tiedotimme, tavoittelemme lähes 80 miljoonan euron vuositasonpysyviä kustannussäästöjä vuoden 2022 alusta alkaen verrattuna vuoteen 2019. Säästöjä haetaan muun muassa kiinteistökuluista, lentokoneiden vuokrauskuluista, palkka- ja palkitsemisrakenteista, myynti- ja jakelukuluista,IT-kustannuksista sekä hallintokuluista. Jatkamme myös strategiamme mukaisesti toimintojemme tehostamista ja digitalisointia sekä automatisointia. Näiden pysyviin säästöihin tähtäävien toimien osalta olemme saavuttaneet lupaavia ensimmäisiä tuloksia. Lisäksi sopeutamme volyymisidonnaisia kulujamme kysynnän mukaisesti, missä on auttanut muun muassa Suomen joustava lomautuskäytäntö.
Olemme maksaneet asiakkaille COVID-19-tilanteen vuoksi perutuista lennoista palautuksia helmi-kesäkuun aikana yli 270 miljoonaa euroa. Palautuspyyntöjä on neljässä kuukaudessa tullut saman verran kuin normaalisti kolmen vuoden aikana. Hakemuksista on nyt käsitelty noin kaksi kolmasosaa. Palautuksia maksetaan vielä arviolta noin 100 miljoonaa euroa. Tilanne on ollut täysin poikkeuksellinen ja siksi palautuksissa on ollut viivettä, jonka minimoimiseksi teemme kaikkemme. Olemme lisänneet merkittävästi henkilöstöä hakemusten käsittelyssä ja kehittäneet robotteja nopeuttaaksemme tätä käsittelyä. Tahdon esittää asiakkaillemme pahoittelut viiveestä ja kiitokseni siitä kärsivällisyydestä, jota he ovat osoittaneet. Me pidämme huolen siitä, että asiakkaamme saavat palautuksensa mahdollisimman pian.
Euroopassa ja Aasiassa valtiot ovat hiljalleen avanneet rajojaan ja poistaneet matkustusrajoituksiaan. Finnair puolestaan on aloittanut kattavamman reittiverkoston operoinnin ja lisäämme lentoja asteittain ja joustavasti kysynnän mukaisesti loppuvuotta kohden riippuen kuitenkin pandemiatilanteen kehityksestä ja matkustusrajoitusten poistamisen aikataulusta.
Asiakkaidemme ja työntekijöidemme terveys sekä turvallisuus ovat meille tärkeitä ja haluamme varmistaa, että he voivat lentää luottavaisin mielin. Siksi olemme ottaneet käyttöön useita turvallisuutta lisääviä toimia, jotka koostuvat muun muassa lisätystä lentokoneen siivouksesta, uusista järjestelyistä koneeseen nousussa ja koneesta poistumisessa sekä pakollisista kasvosuojuksista lennon aikana.
Toivon, että tapaamme pian lennoillamme ja toivotan kiitosten kera mukavaa kesää.”