Lokakuussa 2023 Finnair kuljetti 920 400 matkustajaa eli 6,2 % enemmän kuin vuoden 2022 lokakuussa. Tämä on ainoastaan 0,1 % vähemmän kuin syyskuussa 2023 normaalin kausiluonteisuuden takia. Edelliskuukauden luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia, koska syyskuussa oli yksi päivä vähemmän.
Lokakuun matkustajaliikenneluvut paranivat vertailukaudesta koronapandemian vaikutusten pääosin väistyttyä, sillä Venäjän ilmatila oli jo vertailukaudella suljettuna. Venäjän ilmatilan sulun negatiivinen vaikutus näkyi katsauskaudella kuitenkin erityisesti Aasian-matkustajaliikenneluvuissa pandemiaa edeltäviin lukuihin verrattuna. Etäisyyteen perustuvissa raportoiduissa liikenneluvuissa ei huomioida suljetusta ilmatilasta aiheutuneita pidempiä lentoreittejä, koska ne ovat isoympyräetäisyyteen pohjautuvia lukuja.
Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi lokakuussa 9,9 % vertailukaudesta ja 3,7 % edeltäneestä kuukaudesta. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna (RPK) kasvoi 17,0 % vertailukaudesta ja 2,9 % edeltäneestä kuukaudesta. Matkustajakäyttöaste oli 77,3 % nousten 4,6 %-yksikköä vertailukaudesta, mutta laskien 0,6 %-yksikköä edeltäneestä kuukaudesta.
Aasian-liikenteen tarjonta (ASK) kasvoi vertailukaudesta 34,1 %, mikä johtui esimerkiksi Japanin ja Etelä-Korean lisäkapasiteetista. Pohjois-Amerikan-liikenteen tarjonta pieneni 42,1 %, koska liikennöinti Tukholman ja Pohjois-Amerikan-kohteiden välillä päättyi lokakuun 2022 lopulla. Euroopan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 3,6 %. Lähi-idän kapasiteetti kasvoi jopa 799,0 % marraskuussa 2022 alkaneen Qatar Airways -yhteistyön myötä. Kotimaanliikenteen tarjonta pieneni 6,4 %, koska operoidut lentokoneet olivat pienempiä.
Myydyt henkilökilometrit nousivat vertailukaudesta 45,2 % Aasian-liikenteessä, mutta laskivat 25,6 % Pohjois-Amerikan-liikenteessä. Euroopan-liikenteessä ne nousivat 2,7 %. Lähi-idän-liikenteessä myydyt henkilökilometrit nousivat 682,6 %, mutta kotimaanliikenteessä ne laskivat 3,4 %.
Lokakuussa Aasian-liikenteessä matkustajakäyttöaste oli 79,6 % ja Pohjois-Amerikan-liikenteessä 75,2 %. Euroopan-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 77,3 %, Lähi-idän-liikenteen 71,6 % ja kotimaanliikenteen 74,1 %.
Matkustajamäärät kasvoivat vertailukaudesta Aasian-liikenteessä 42,7 %, mutta pienenivät Pohjois-Amerikan-liikenteessä 25,7 %. Euroopan-liikenteessä matkustajamäärät kasvoivat 0,8 %. Lähi-idän-liikenteessä matkustajien määrä kasvoi 555,6 %, mutta pieneni kotimaanliikenteessä 3,9 %.
Monet lokakuun rahtiluvut nousivat vertailukaudesta Qatar Airways -yhteistyön sekä Aasian-liikenteen kasvaneen kapasiteetin myötä, vaikka Ruotsin ja Yhdysvaltojen välisen liikennöinnin loppuminen leikkasi Pohjois-Amerikan rahtikapasiteettia. Finnair raportoi Lähi-idän-rahtiluvuissaan Qatar Airways -yhteistyöhön liittyvän rahdin, vaikka lentojen rahtikapasiteetti on allokoitu kokonaisuudessaan Qatar Airwaysille, joka vastaa myös sen myynnistä. Tarjotut rahtitonnikilometrit nousivat 23,2 % ja myydyt rahtitonnikilometrit nousivat 21,8 % vertailukaudesta. Kokonaisrahti- ja postitonnit nousivat 27,4 % vertailukaudesta ja 10,0 % edelliskuukaudesta.
Finnairin lennoista 81,3 % (86,9 %) saapui lokakuussa aikataulussa.
Lähde: Finnair