Finnair kuljetti kesäkuussa 907 300 matkustajaa eli 609,4 % enemmän kuin vuoden 2021 kesäkuussa. Kesäkuun 2022 matkustajamäärä oli 16,6 % enemmän kuin toukokuussa 2022, vaikka kesäkuussa on yksi päivä vähemmän.
COVID-19:n vaikutukset, mukaan lukien monien valtioiden asettamat tiukat matkustusrajoitukset, vaikuttivat edelleen matkustajaliitännäisiin liikennelukuihin erityisesti Aasian-liikenteessä. Venäjän ilmatila sulkeutui Ukrainan sotaa seuranneiden vastapakotteiden takia helmikuun lopussa, mikä johti reitti- ja vuoroperuutuksiin Aasian-liikenteessä. Koska Finnair kuitenkin pystyi jatkamaan lentämistä suurimpaan osaan Aasian-kohteistaan pidemmistä lentoreiteistä huolimatta vahvan rahtikysynnän tukemana, ilmatilan sulun negatiivinen vaikutus Aasian jo pandemian heikentämiin matkustajaliikennelukuihin pysyi maltillisena kesäkuussa. Raportoiduissa liikenneluvuissa ei huomioida suljetusta ilmatilasta aiheutuneita pidempiä lentoreittejä, kerrotaan Finnairista.
Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi kesäkuussa 352,8 % vertailukaudesta ja 2,0 % edeltäneestä kuukaudesta. Finnair operoi päivittäin keskimäärin 255 lentoa, myös pelkkää rahtia kuljettaneet lennot mukaan lukien, mikä oli 214,8 % enemmän verrattuna vuoden 2021 kesäkuuhun, mutta 2,3 % vähemmän kuin toukokuussa 2022.
Erot kapasiteettilukujen välillä verrattuna vuoden 2021 kesäkuuhun selittyvät keskimäärin pidemmillä operoiduilla lennoilla sekä suuremmilla operoiduilla lentokoneilla. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna (RPK) kasvoi 941,7 % vertailukaudesta ja 31,5 % edeltäneestä kuukaudesta. Matkustajakäyttöaste oli 79,8 % kasvaen 45,1 %-yksikköä vertailukaudesta ja 17,9 %-yksikköä edeltäneestä kuukaudesta.
Aasian-liikenteen tarjonta (ASK) kasvoi vertailukaudesta 163,2 %. Pohjois-Amerikan-liikenteen tarjonta kasvoi 508,5 %. Euroopan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 521,7 % ja kotimaanliikenteen 150,6 %.
Myydyt henkilökilometrit kasvoivat vertailukaudesta 1 277,0 % Aasian-liikenteessä, 1 771,2 % Pohjois-Amerikan-liikenteessä, 785,1 % Euroopan-liikenteessä ja 179,2 % kotimaanliikenteessä.
Matkustajakäyttöaste parani erityisesti Aasian-liikenteessä (75,3 %) ja Pohjois-Amerikan-liikenteessä (78,5 %). Euroopan-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 82,5 % ja kotimaanliikenteen 81,4 %.
Matkustajamäärät kasvoivat vertailukaudesta Aasian-liikenteessä 1 282,5 %. Pohjois-Amerikan-liikenteessä kasvua oli 1 728,8 % ja matkustajia jopa 67 000, joka on uusi ennätys. Euroopan-liikenteessä matkustajamäärät kasvoivat 661,9 % ja kotimaanliikenteessä 229,7 %.
Venäjän ilmatilan sulusta huolimatta kesäkuun rahtiluvut paranivat vertailukaudesta, mutta jäivät hieman edeltäneen kuukauden tasosta. Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat 185,9 % vertailukaudesta (laskivat 10,1 % edeltäneestä kuukaudesta). Vastaavat myydyt tonnikilometrit kasvoivat 126,1 % (laskivat 11,4 % edeltäneestä kuukaudesta). Molempien lukujen kasvu johtui COVID-19-pandemian vaikutuksesta reittiliikenteeseen erityisesti Aasian osalta kesäkuussa 2021. Tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat 59,4 % vertailukaudesta (laskivat 10,3 % edeltäneestä kuukaudesta) ja myydyt rahtitonnikilometrit kasvoivat 24,6 % (kasvoivat 11,3 % edeltäneestä kuukaudesta). Nämä luvut sisältävät myös pelkkää rahtia kuljettaneet lennot, jotka oli kesäkuussa lähes kokonaan korvattu rahtia kuljettaneilla matkustajareittilennoilla. Rahdin kysyntä jatkui vahvana myös kesäkuussa, sillä kokonaisrahti- ja postitonnit kasvoivat 51,3 % vertailukaudesta (laskivat 8,0 % edeltäneestä kuukaudesta).
Finnairin lennoista 72,8 % (87,9 %) saapui kesäkuussa aikataulussa. Saapumistäsmällisyys heikkeni vertailukaudesta, koska eurooppalainen ilmailujärjestelmä kärsi erilaisista kapasiteettihaasteista. Finnairin kotikenttä Helsinki-Vantaa toimi kuitenkin hyvin, ja Finnairin suhteellinen saapumistäsmällisyys oli siksi hyvällä tasolla.