Otteita pääjohtaja Suilan katsauksesta Finnairin yhtiökokouksessa 7.4.2004:
”Vuosi 2003 toi seitsemän uutta kilpailijaa markkinoillemme. Sodan ja sars-epidemian johdosta ilmoitimme jo viime keväänä, että tuloksemme painuu tappiolle. Suomalainen pitää minkä lupaa. Tuloksemme jäi 21,7 miljoonaa euroa miinukselle.”
”Konkursseja on nähty, ja niitä on tulossa jatkossakin. Rannalle on jo jäänyt asiakkaita saamatta vastinetta rahoilleen. Kun taksin hinta Helsingin keskustasta lentokentälle on samalla tasolla – tai jopa kalliimpi – kuin lentolipun hinta Helsingistä Tukholmaan, jokainen täysijärkinen ihminen ymmärtää, että tilanne ei ole kestävä ja mielikuvat lentolippujen oikeista hinnoista ovat sekoittuneet pahanpäiväisesti. Halvoista hinnoista huolimatta käyttöasteetkin ovat monilla kilpailijoilla reilusti alle 40 prosentin. Tämä on taloudellisesti tolkutonta, ekotehotonta toimintaa, josta eivät pitkällä tähtäimellä edes asiakkaat hyödy.”
”Tämä epäterve tilanne jatkuu kunnes kukin saneeraa itsensä sellaiselle järkevälle tarjontatasolle, jossa tuotot riittävät laskujen maksuun.”
”Osana määrätietoista kasvustrategiaa hankimme viime vuoden lopulla 85 % enemmistön ruotsalaisesta Nordic Airlink -lentoyhtiöstä. Tavoitteenamme on kasvattaa Nordic Airlinkistä Pohjolan johtava halpalentoyhtiö.”
”Taloudellisesti Finnair kuuluu alan terveimpiin. Finnair on tänään nettovelaton yhtiö, jolla on turnauskestävyyttä myös vaikeiden aikojen läpi.” (EH)