Ensimmäinen vuosineljännes on lentoliikenteen vuodenkierrossa yleensäkin kausiluonteisesti heikoin
Finnairin keskeisiä Q1-tunnuslukuja
Tammi-maaliskuu 2016
*Liikevaihto kasvoi 2,9 prosenttia vertailukaudesta 536,4 miljoonaan euroon (521,3).
*Vertailukelpoinen liiketulos oli -15,3 miljoonaa euroa (-28,4).
*Vertailukelpoinen EBITDAR oli 36,4 miljoonaa euroa (19,2).
*Liiketoiminnan nettorahavirta oli 10,4 miljoonaa euroa (13,0) ja investointien nettorahavirta -247,3 miljoonaa euroa (142,8).
*Yksikkökustannus ilman polttoainetta (CASK excl. fuel) kiintein valuuttakurssein kasvoi 2,0 prosenttia vertailukaudesta.
*Yksikkötuotto (RASK) kiintein valuuttakurssein laski 1,9 prosenttia vertailukaudesta.
*Lisäpalveluiden matkustajakohtainen myynti kasvoi 17 prosenttia vertailukaudesta 11,87 euroon per matkustaja.
*Osakekohtainen tulos oli -0,15 euroa (-0,09).
*Tulevaisuuden näkymät ennallaan: Finnair arvioi, että sen kapasiteetti ja liikevaihto kasvavat vuonna 2016, vaikka matkustaja- ja rahtiliikenteen kysyntänäkymiin liittyy Finnairin päämarkkina-alueilla jälleen epävarmuutta. Lentopetrolin alentunut hinta tukee Finnairin taloudellista kehitystä vuonna 2016.
Toimitusjohtaja Pekka Vauramo sanoo:
”Paransimme tulostamme tuntuvasti vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, joka kausiluonteisesti on vuoden heikoin. Tulos jäi vielä negatiiviseksi, mutta neljännes oli jo kuudes perättäinen, jolloin paransimme suoritustamme edellisen vuoden vertailujaksosta. Vertailukelpoinen liiketuloksemme oli -15,3 miljoonaa euroa eli reilut 13 miljoonaa euroa parempi kuin vuotta aiemmin.
Positiivista oli, että tarjottuihin henkilökilometreihin suhteutetut lipputuotot pitivät hyvin pintansa, vaikka tarjonta kasvoi merkittävästi. Lisäpalvelumyynti jatkoi voimakasta kasvuaan ja se oli neljänneksellä noin 30 miljoonaa euroa. Matkustajaa kohti laskettu lisäpalvelumyynti kasvoi 17 % ja oli 11,87 euroa.
Samaan aikaan rahtimarkkinatilanne jatkui vaikeana markkinoiden ylikapasiteetin takia, ja tuotot supistuivat volyymin kasvusta huolimatta. Kiinalaisen uudenvuoden negatiivinen vaikutus rahtikysyntään jatkui myös poikkeuksellisen kauan tänä vuonna.
Ensimmäisellä vuosineljänneksellä meillä oli käytössä kolme uutta A350-konetta lähes koko neljänneksen ajan. Vaikka niiden käyttöönottoon on liittynyt tavanomaista kasvukipua, kokemuksemme konetyypistä on kaiken kaikkiaan varauksettoman positiivinen. Olemme havainneet selvän parannuksen kannattavuudessa niillä reiteillä, jotka olemme operoineet uusilla koneilla.
Lentopolttoaineen markkinahinta oli jakson aikana erittäin alhainen. Sen vaikutus ei kuitenkaan vielä näy tuloksessamme täysimääräisesti suojaustemme takia. Siksi polttoainekustannuksemme pienenevät jatkossa edelleen liikenteen kasvusta huolimatta, mikä tukee loppuvuoden tuloskehitystä.
Kaukoliikennelaivastomme uudistusohjelma on vilkkaimmillaan tänä vuonna. Meillä on liikenteessä jo viisi uutta A350-konetta ja kesäkauden aikana saamme vielä kaksi lisää. Olemme rahoittaneet viimeisimmät konetoimituksemme erittäin edullisesti, ja meillä on joustavuutta rahoittaa investointeja myös kassavaroin, sillä neljänneksen lopussa likvidit varamme olivat yli 730 miljoonaa euroa.”
Tulevaisuuden näkymät
Näkymät 12.5.2016:
Matkustaja- ja rahtiliikenteen kysyntänäkymiin liittyy Finnairin päämarkkina-alueilla edelleen epävarmuutta. Finnair arvioi, että sen kapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvaa vuonna 2016 noin 8 prosenttia ja liikevaihto kasvaa hieman kapasiteetin kasvua vähemmän. Lentopetrolin alentunut hinta tukee Finnairin taloudellista kehitystä vuonna 2016. Finnair antaa koko vuoden vertailukelpoisen tuloksen kehitystä kuvaavan ennusteen tammi-kesäkuulta annettavan osavuosikatsauksen yhteydessä.