Vahva kysyntä ja Finnairin uudistetun strategian toteutus nostivat kausiluonteisesti heikoimman neljänneksen niukasti voitolliseksi.
Tammi–maaliskuu 2023
- Osakekohtainen tulos oli -0,01 euroa (-0,15)*.
- Liikevaihto kasvoi 73,8 prosenttia vertailukaudesta ja oli 694,7 miljoonaa euroa (399,8).
- Vertailukelpoinen liiketulos oli 0,9 miljoonaa euroa (-132,9). Liiketulos oli 8,3 miljoonaa euroa (-164,9).
- Korkean polttoaineen hinnan negatiivinen kustannusvaikutus oli noin 40 miljoonaa euroa** vertailukauteen verrattuna.
- Kassavarat olivat 1 567,8 miljoonaa euroa (31.12.2022: 1 524,4) ja omavaraisuusaste oli 9,6 prosenttia (31.12.2022: 9,9).
- Liiketoiminnan nettorahavirta eli operatiivinen kassavirta oli 206,8 miljoonaa euroa (35,4) ja investointien nettorahavirta -143,7 miljoonaa euroa (-23,7).***
- Matkustajamäärä kasvoi 71,8 prosenttia 2,6 miljoonaan (1,5).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 23,6 prosenttia 8 550,2 miljoonaan kilometriin (6 915,2).
- Matkustajakäyttöaste oli 75,1 prosenttia (47,3).
* Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.
** Polttoaineen hinnan vaikutus valuutan ja suojausten vaikutukset mukaan lukien.
*** Investointien nettorahavirta sisälsi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 63,8 miljoonaa euroa sijoituksia (7,7) rahamarkkinarahastoihin tai muihin lyhytaikaisiin rahoitusvaroihin (maturiteetti yli kolme kuukautta). Ne muodostavat osan konsernin maksuvalmiuden hallintaa.
Tulevaisuuden näkymät
Uusi ohjeistus 27.4.2023
Finnair toistaa ohjeistuksensa, jonka mukaan se arvioi lentävänsä vuoden 2023 aikana 80–85 prosentin kapasiteetilla vuoteen 2019 verrattuna tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna. Kapasiteettiin vaikuttavat kysynnän kehittyminen, muun muassa Kiinan matkustuksen lisääntyminen, ja se, miten paljon yhtiö vuokraa lentokoneita miehistöineen toisille lentoyhtiöille.
Finnair arvioi, että matkustuksen vahva kysyntä jatkuu tukien yhtiön yksikkötuottoja, mutta yleisen taloudellisen epävarmuuden jatkuminen heikentää näkyvyyttä matkustuskysynnän kehittymiseen vuoden 2023 kesäkauden jälkeen. Kesäkuukaudet ovat vilkkaan matkustuksen aikaa kysynnän tavallisesti heikentyessä normaalin kausiluonteisuuden mukaisesti loppuvuotta kohden.
Finnairin toimintaympäristön merkittävä epävarmuus jatkuu edelleen. Polttoaineen hinta on korkea, ja Venäjän ilmatilan sulun loppuminen ei ole näköpiirissä. Lisäksi inflaation ja korkotason nousun vaikutusten laajuus kysyntään ja kustannuksiin on epävarmaa.
Finnair arvioi koko vuoden 2023 liikevaihdon kasvavan huomattavasti sekä vertailukelpoisen liiketuloksen paranevan huomattavasti vuodesta 2022 erityisesti siksi, että vuoden 2022 ensimmäinen puolisko oli sekä pandemian että suljetun Venäjän ilmatilan vahvasti rasittama. Yhtiö arvioi, että liikevaihto ja vertailukelpoinen liiketulos eivät kuitenkaan vielä yllä vuoden 2019 tasolle.
Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2023 puolivuosikatsauksen yhteydessä.
Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner :
”Vuosi alkoi myönteisesti, kun Finnair teki kausiluonteisesti heikoimmalla ensimmäisellä neljänneksellä niukasti positiivisen vertailukelpoisen liiketuloksen. Tämä oli kolmas peräkkäinen voitollinen vuosineljännes pandemian ja Venäjän ilmatilan sulkeutumisen aiheuttamien kymmenen tappiollisen neljänneksen jälkeen. Tyypillisesti vuoden ensimmäinen neljännes on tappiollinen, joten tulos kertoo sekä uuden strategian toteutuksen hyvästä etenemisestä että vahvasta kysyntäympäristöstä. Vahva kysyntä yhdistettynä pandemiasta aiheutuneisiin lentoalan kapasiteetti- ja resurssirajoitteisiin osaltaan tuki yksikkötuottojemme myönteistä kehitystä.
Suuntamme on oikea, mutta tie tervehtymiseen on pitkä. Emme voi tuudittautua siihen, että vallitseva vahva kysyntätilanne olisi pysyvä. Toimintaympäristömme on monilta osin edelleen hyvin haasteellinen, sillä polttoaineen hinta on pysynyt korkeana, inflaatio ei ole taittunut, korkotaso on noussut ja Venäjän ilmatila pysyy suljettuna Ukrainan sodan jatkuessa. Jatkamme siis määrätietoisesti strategiamme täytäntöönpanoa ja haemme sekä yksikkötuottojen kasvattamista että yksikkökustannusten pienentämistä, jotta voimme saavuttaa asettamamme taloudelliset tavoitteet myös normaalimmassa kysyntäympäristössä ja kapasiteettitilanteessa.
Finnairilla on nyt maantieteellisesti tasapainoisempi verkosto. Vaikka Venäjän ilmatilan sulku on pienentänyt Aasian-liikennettä ja matkustus Kiinaan on vasta lisääntymässä, Finnairin asema Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä on säilynyt vahvana. Samalla olemme löytäneet kaukoliikenteessä uusia matkustajavirtoja muun muassa Yhdysvaltojen ja Euroopan, Intian ja Yhdysvaltojen sekä Lähi-idän ja Pohjois-Euroopan välisestä liikenteestä. Matkustus Euroopan sisällä on myös jatkunut vilkkaana. Vapaa-ajan matkustus on palautunut pandemiaa edeltävälle tasolle ja yritysmatkustuksen palautuminen jatkuu.
Neljänneksen aikana solmimme Suomen matkustamohenkilökuntamme kanssa uuden tuottavuuden tehostamista tukevan ja säästöjä mahdollistavan sopimuksen. Sen myötä lähes 90 prosenttia Finnairin henkilökunnasta on sopinut säästöistä yrityksen tervehdyttämiseksi. Teimme myös muutoksia lentojemme palvelukonsepteihin, mikä alentaa yksikkökustannuksia. Osana vastuullisuustyötämme ostimme Nesteeltä tähän mennessä suurimman yksittäisen erän, 750 tonnia, uusiutuvaa lentopolttoainetta. Vaikka erä vastaa vain pientä osaa lentopolttoaineen kokonaiskulutuksestamme, tämä on merkityksellinen askel pitkällä matkallamme uusiutuvan polttoaineen käytön lisäämiseksi.
Lentojemme saapumistäsmällisyys oli alkuvuoden aikana 82 prosenttia. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä Finnairin palveluun ja nettosuositteluindeksimme oli 42. Haluan kiittää koko Finnairin tiimiä asiakkaiden hyvästä huolenpidosta ja strategian järjestelmällisestä toteutuksesta alkuvuoden aikana.
Nyt suuntaamme katseen kohti vilkasta kesäkautta. Olemme vahvistaneet resurssejamme rekrytoimalla lentäjiä ja palkkaamalla kausityöntekijöitä matkustamopalveluun kumppanin kautta. Uskomme, että vahvan tiimimme ja hyvin toimivan Helsinki-Vantaan kotikenttämme ansiosta olemme hyvässä valmiudessa palvelemaan asiakkaitamme edessä olevalla matkustuksen huippusesongilla.”