Alhainen lipunhinta ja kallis polttoaine söivät v. 2008 tuloksen
Finnair-konsernin toiminnallinen tulos romahti vuoden 2007 lähes sadan miljoonan euron ennätystasolta vajaaseen seitsemään miljoonaan euroon.
Merkittävimpinä tekijöinä olivat syksyyn asti kalliina pysytellyt polttoaine sekä rajusti laskenut lentolippujen keskihinta.
”Lentotoimialan kannattavuus heikentyi nopeasti koko vuoden 2008 ajan. Yritysasiakkaat ovat leikanneet matkustusbudjettejaan. Toistaiseksi olemme saaneet koneemme kohtalaisen täyteen asiakkaita, mutta hintataso on laskenut samalla kun kustannukset ovat nousseet”, Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.
Finnairin liikevaihto nousi 3,8 prosenttia 2 180,5 miljoonaan euroon. Raportoitu tulos ennen veroja oli 56,4 miljoonaa euroa tappiollinen, kun taas kertaluontoisista eristä puhdistettu toiminnallinen liikevoitto oli 6,6 miljoonaa euroa.
Merkittävä ero johtuu tulevaisuuden realisoitumattomien polttoainesuojausten käyvän arvon muutoksista.
Vuonna 2008 Finnair kuljetti 8,3 miljoonaa matkustajaa. Kokonaismatkustajamäärä laski 4,4 prosenttia vuodesta 2007, mikä johtui FlyNordic-yhtiön myynnistä.
Lomaliikenteessä matkustajamäärä kasvoi kymmenen prosenttia. Lomaliikenne oli erittäin kannattavaa, kerrotaan Finnairista.
Matkustajaliikenteen kapasiteettia lisättiin runsaat kahdeksan prosenttia ja myytyjen henkilökilometrien määrä (RPK) kasvoi vajaat kahdeksan prosenttia. Aasian-liikenne kasvoi 16,5 prosenttia. Koko liikenteen matkustajakäyttö-aste oli lähes edellisvuoden tasolla 75,2 prosenttia. Kuljetetun rahdin määrä kasvoi edellisvuodesta 3,5 prosenttia sataan miljoonaan kiloon.
”Sekä matkustaja- että rahtikysyntä ovat laskeneet voimakkaasti viime vuoden lopussa. Ennusteiden perusteella trendi jatkuu tänä vuonna. Uuteen vuoteen 2009
käydään historiallisen synkissä tunnelmissa.”
Laajarunkokaluston uudistaminen jatkuu vuonna 2009. Uusia Airbus A330-300 -kaukoliikennekoneita Finnair hankkii viisi ja vuonna 2010 vähintään kolme. Airbus-koneet korvaavat Finnairin laivastosta poistuvat kuusi Boeing MD-11 -konetta vuoden 2010 maaliskuun loppuun mennessä.
”Finnairilla tämä vuosi on suurten laivastoinvestointien vuosi. Muuten alkanut vuosi tulee olemaan sopeutumista kriisitoimialan tilanteeseen. Tehtävämme on huolehtia selviytymisestä edessä olevien pahojen karikoiden yli ja on aivan välttämätöntä säätää kustannusrakenteemme pysyvästi kilpailukykyiselle tasolle”, Hienonen toteaa.
Ensimmäisen vuosineljänneksen 2009 arvioidaan jäävän selvästi tappiolliseksi. Koko vuoden toiminnalliseen tulokseen vaikuttavat olennaisesti kysyntätilanne ja kustannuskehitys. Näkymä koko vuodelle on erittäin haastava. (EH)