Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Finnairin toimintaa tervehdytettiin, mutta tuotot vuonna 2014 laskivat

Posted on 11.2.201521.1.2019 by Eero Havia

Koko vuoden toiminnallinen liiketulos oli -36,5 miljoonaa euroa

Finnairin tilivuoden 2014 keskeisiä tunnuslukuja (suluissa edellisen vuoden vertailuluku):

– Liikevaihto laski 4,8 % vertailukaudesta ja oli 2 284,5 miljoonaa euroa (2 400,3).

– Toiminnallinen liiketulos oli -36,5 miljoonaa euroa (11,9).

– Liiketoiminnan nettorahavirta oli 24,2 miljoonaa euroa (142,4) ja investointien nettorahavirta 14,4 miljoonaa euroa (-19,3).

– Yksikkökustannus tarjottua tuolikilometriä kohti ilman polttoainetta (CASK excl. fuel) laski 1,1 % vertailukaudesta.

– Yksikkötuotto tarjotulta tuolikilometriltä (RASK) laski 2,2 % vertailukaudesta.

– Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuodelta 2014 ei makseta osinkoa.

Toimitusjohtaja Pekka Vauramo kommentoi Finnairin vuoden 2014 tulosta

– Vuonna 2014 onnistuimme toimintamme kehittämisessä ja kustannuspohjamme tervehdyttämisessä, mutta voimakas tuottojen lasku vei tuloksemme tappiolle. Liikevaihtomme laski 4,8 prosenttia ja toiminnallinen liiketuloksemme oli -36,5 miljoonaa euroa. Liikevaihdon lasku johtui pääasiassa matkustaja- ja rahtiliikenteen yksikkötuottojen laskusta, Aurinkomatkojen supistuneesta myynnistä sekä lentotoimintapalvelujen rakennemuutoksesta johtuneesta ulkoisen liikevaihdon poistumisesta.”

”Yksikkötuottomme kääntyi ilahduttavasti nousuun vuoden viimeisellä neljänneksellä ensimmäistä kertaa vuoden 2013 ensimmäisen neljänneksen jälkeen. Myös kustannuksemme laskivat loka–joulukuussa tuottojen laskua nopeammin. Viimeisen vuosineljänneksen toiminnallinen liiketulos koheni vertailukaudesta, mutta oli edelleen tappiolla 9,3 miljoonaa euroa.”

”Finnairin kannattavuuden parantamiseksi on välttämätöntä parantaa yksikkötuottoja ja ylläpitää tiukkaa kustannuskuria. Olen tyytyväinen vuonna 2014 ottamiimme merkittäviin edistysaskeliin. Emme vain saavuttaneet 200 miljoonan euron säästötavoitettamme, vaan ylitimme sen noin 17 miljoonalla eurolla vuodenvaihteeseen mennessä. Eri henkilöstöryhmiemme kanssa solmimamme säästösopimukset tuovat meille jatkossakin tärkeitä lisäsäästöjä vaiheittain vuoden 2015 ensimmäisestä neljänneksestä alkaen. Olen erityisen tyytyväinen siitä, että neuvottelutulokset mahdollistavat toimintamme jatkokehittämisen yhdessä henkilöstömme kanssa. Olemme tältä osin nyt hyvässä asemassa, kun haemme kasvua”, sanoo Vauramo.

”Vuosi 2015 on Finnairille uuden alku: haemme tuottojen kasvua viime kuukausina esittelemiemme tuoteuudistusten sekä lisämaksullisten palvelujen kautta. Saamme ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä uudet Airbus A350 XWB -lentokoneet kaukoliikenteeseemme lokakuusta 2015 alkaen.”

Tulevaisuuden näkymät

Matkustaja- ja rahtiliikenteen kysyntänäkymiin liittyy Finnairin päämarkkina-alueilla edelleen epävarmuutta. Finnair arvioi, että sen kapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvaa vuonna 2015 noin 3 prosenttia ja liikevaihto pysyy vuoden 2014 tasolla. Finnair arvioi lisäksi, että vuonna 2015 sen yksikkökustannukset ilman polttoainetta laskevat vuoden 2014 tasosta.

Lentopetrolin alentunut hinta ja päätökseen viedyn kustannussäästöohjelman täysimääräinen vaikutus tukevat Finnairin taloudellista kehitystä vuonna 2015.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aamukahvit

Uusimmat artikkelit

  • Finnair peruu noin 110 lentoa IAU:n työtaistelutoimien takia 19. toukokuuta 18.5.2025
  • Matka 2026 messuja valmistellaan jo 17.5.2025
  • IAU:n lakko vaikeuttaa taas tuhansien lentomatkoja – koko matkailualan klusteri kärsii tilanteesta 16.5.2025
  • Qatar Airways julkisti historiallisen diilin: hankkii jopa 210 Boeing-laajarunkokonetta 15.5.2025
  • Uumen Hotels tuo budjettimajoituskapasiteettia Tampereen Finlaysonin alueelle 14.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus