”Elämme toimialamme syvintä kriisiä”
Finnairin liikevaihto laski toisella vuosineljänneksellä 21,6 prosenttia 427,4 miljoonaan euroon. Toiminnallinen liiketappio oli 56,9 miljoonaa euroa. Tulos ennen veroja oli 32,5 miljoonaa euroa tappiolla.
”Elämme toimialamme syvintä kriisiä. Myös Finnair on kärsinyt liikematkustuksen vähenemisen aiheuttamasta keskihinnan romahduksesta. Liikevaihto on sulanut vähentyneen kysynnän ja heikentyneen hintatason seurauksena”, Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.
Finnairin liikenne väheni toisella vuosineljänneksellä 8,5 prosenttia ja kapasiteettia leikattiin 11,7 prosenttia, mikä paransi koneiden täyttöastetta 2,5 %-yksikköä 72 prosenttiin. Kuljetetun rahdin määrä laski 24,0 prosenttia. Tammi-kesäkuussa Finnair kuljetti 3,7 miljoonaa matkustajaa, josta reittiliikenteessä 3,1 miljoonaa. Finnairin reittilennoista 90 prosenttia saapui aikataulussa. Parannusta edellisvuoteen on noin 12 prosenttiyksikköä. Luku on Euroopan parhaimmistoa.
Reittiliikenteen keskihinta henkilökilometriltä laski 18 prosenttia.
Rahtiliikenteen yksikkötuotto tonnikilometriltä laski 33,1 prosenttia.
Toimintakulut laskivat toisella neljänneksellä 13 prosenttia. Lentotoiminnan yksikkökustannukset nousivat 2,8 prosenttia.
”Olemme viimeiset vuodet hakeneet ponnekkaasti tehostamiskohteita toimintakulujen sopeuttamiseksi alentuneita tuottoja vastaavasti. Kiinteiden kustannusten osuus koko kulumassasta on lentoyhtiössä jo lähtökohtaisesti suuri. Liikevaihdon roiman laskun yhteydessä olemme nähneet, että monet jäykisteet vaikeuttavat myös muuttuvien kulujen sopeuttamista.
Finnairilla on menossa yhteensä 200 miljoonan euron tehostamisohjelmat, joista 120 miljoonan euron säästötavoite kohdistuu henkilöstökuluihin. Jo nyt säästöohjelmien puitteissa on vähennetty 600 henkeä ja uudet yt-neuvottelut käynnistyvät elo-syyskuun aikana.
”Olemme käyneet ahkerasti vuoropuhelua kaikkien seitsemän henkilöstöjärjestön kanssa viimeisten vuosien aikana, mutta ainoastaan Finnair Tekniikassa olemme saaneet aikaan vakautussopimuksen kannattavuuden parantamiseksi. Sen perusteella olemme voineet ottaa vastaan lisää työtä. Muuten olisimme joutuneet irtisanomisiin ja lomautuksiin sielläkin”, sanoo Hienonen.
Finnair suunnittelee rakenneuudistusta, jonka tavoitteena on keskittää konsernin reitti- ja lomalentotoiminnot yhtenäiseen organisaatioon sekä liiketoiminnan ja konsernihallinnon tiiviimpi yhteistoiminta. Tukitoiminnoissa voidaan näin purkaa päällekkäisyyksiä. Tavoitteena on myös yhtiöittää Finnair Tekniikka ja lentokoulutustoiminnot omiksi yhtiöikseen.
”Organisaatiomuutoksella haemme rakenteistamme lisätehoa. Erityisesti reitti- ja lomaliikenteen yhdistämisellä saamme keskitettyä tärkeimmät resurssit, laivaston ja henkilöstön. Tulemme myös arvioimaan, mitkä toiminnot voimme ulkoistaa”, sanoo tänään 7.8.2009 oman eroilmoituksensa jättänyt toimitusjohtaja Hienonen. (EH)