Finnairin tulos numeroina: tammi–joulukuu 2021
- Osakekohtainen tulos oli -0,34 euroa (-0,51).*
- Liikevaihto kasvoi 1,1 prosenttia vertailukaudesta ja oli 838,4 miljoonaa euroa (829,2).
- Vertailukelpoinen liiketulos oli -468,9 miljoonaa euroa (-595,3). Liiketulos oli -454,4 miljoonaa euroa (-464,5).
- Matkustajamäärä laski 18,2 prosenttia 2,9 miljoonaan (3,5).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) laskivat 6,5 prosenttia.
- Matkustajakäyttöaste oli 42,8 prosenttia (63,0).
- Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, ettei vuodelta 2021 jaeta osinkoa.
- * Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.,
Tulevaisuuden näkymät ja ohjeistus 17.2.2022
”Matkustus Euroopassa ja Yhdysvaltoihin on auki, mutta matkustus Aasiaan on edelleen muutamia maita, kuten Thaimaata, Singaporea ja Intiaa, lukuun ottamatta erittäin rajoitettua. Kiinan ja Hongkongin avautumisen aikatauluun liittyy pitkittynyttä epävarmuutta. Finnair arvioi nyt muiden Aasian-markkinoiden avautuvan muun muassa omikronmuunnoksen takia vaiheittain kohti toisen vuosineljänneksen loppua.
Omikron vaikuttaa huomattavasti mutta lyhytaikaisesti liikevaihtoa heikentäen ja kuluja kasvattaen vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä vuoden 2021 viimeiseen neljännekseen verrattuna. Lisäksi jatkuvat matkustusrajoitukset heikentävät kysyntää edelleen erityisesti Aasiassa. Näiden tekijöiden, polttoaineen hinnannousun ja vuoden 2022 kesää kohti liikenteen vaiheittaiseen kasvattamiseen liittyvien kustannusten vuoksi Finnairin vertailukelpoisen liiketappion arvioidaan olevan vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä. Finnair toistaa aiemman arvionsa siitä, että yhtiön vertailukelpoinen liiketulos pysyy tappiollisena myös koko vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon ajan.
Vuoden 2021 jälkipuolisko osoitti, että patoutunut matkustuskysyntä on merkittävää. Vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon aikana matkustusrajoitusten vaikutus Finnairin liiketoimintaan todennäköisesti vähenee. Kiinaa ja Hongkongia lukuun ottamatta yhtiö arvioi siis edelleen, että vuoden 2022 jälkipuolisko on toimintaympäristönä lähempänä pandemiaa edeltänyttä aikaa ja että vuoden 2019 liikenteen taso tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna saavutetaan vuonna 2023.
Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä”, kerrotaan konsernin tilinpäätöstiedotteessa.
Toimitusjohtaja Topi Manner: Finnair on toipumisen tiellä
”Vuoden 2021 viimeisen neljänneksen aikana toipumisemme edistyi. Lisäsimme lentämistä lokakuusta alkaen ja matkustajamäärät kasvoivat kuukausi kuukaudelta. Yhdysvaltojen, Thaimaan, Singaporen ja Intian avautumisen myötä myös kaukoliikenteen matkustajamäärien elpyminen alkoi. Finnair käynnisti suorat lennot Thaimaahan ja Yhdysvaltoihin myös Tukholman Arlandasta. Viimeisen vuosineljänneksen lopulla omikronmuunnoksen vaikutukset alkoivat kuitenkin näkyä lentoliikenteessä, ja joulukuussa monet maat tiukensivat uudelleen matkustusrajoituksiaan, mikä vaikutti lentojen kysyntään. Omikronaallon myötä lisääntyneet sairauspoissaolot aiheuttivat ennakoimattomia resurssointiongelmia sekä Finnairissa että palveluntarjoajien toiminnoissa.
Vuoden 2021 aikana otimme ensiaskeleet Finnairin toipumisessa. Samalla jatkoimme Finnairin uudelleen rakennusta. Liikevaihtomme oli 838,4 miljoonaa euroa, edelleen alle 30 prosenttia vuoden 2019 liikevaihdon tasosta. Tilikauden vertailukelpoinen liiketulos pysyi vahvasti tappiollisena ollen -469,9 miljoonaa euroa. Matkustajaliikenteen asteittainen elpyminen käynnistyi loppukesästä parantuneen rokotekattavuuden ja matkustusrajoitusten osittaisen purun myötä. Maailmanlaajuisten toimitusketjuhaasteiden takia rahtikysyntä oli poikkeuksellisen vahvaa koko vuoden.
Jatkoimme vuoden aikana kattavia rahoitustoimenpiteitä. Allekirjoitimme vuoden alkupuolella Suomen valtion kanssa sopimuksen 400 miljoonan euron hybridilainajärjestelystä. Tämä limiitti on edelleen nostamaton, mutta sillä tulee olemaan Finnairin taseasemaa vakauttava vaikutus. Toteutimme lisäksi neljä A350-lentokonetta kattaneen, yli 400 miljoonan Yhdysvaltain dollarin myynti ja takaisinvuokraus -järjestelyn ja laskimme liikkeelle 400 miljoonan euron joukkovelkakirjalainan. Pandemian aikana Finnair on hankkinut jo noin 3 miljardia euroa uutta rahoitusta. Lämpimät kiitokseni luottamuksesta sekä valtio-omistajallemme että muille yhtiöömme sijoittaneille. Teitä oli vuoden 2021 lopussa noin 116 000 eli yli 35 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.
Kustannussäästöohjelmamme eteni suotuisasti. Saavutimme vuoden 2019 volyymeihin perustuneen 200 miljoonan euron pysyvien, vuosittaisten kustannussäästöjen tavoitteemme, ja kustannussäästöt pienensivät tappiotamme jo vuodelta 2021. Täysimääräisinä nämä säästöt vaikuttavat kuluvasta vuodesta alkaen.
Haluamme olla moderni laatulentoyhtiö. Sen tärkeä osa on kaukoliikenteen uusittu matkustuskokemus, jonka esittelimme katsauskauden jälkeen. Uusimme laajarunkokoneidemme matkustamot kokonaan ja niihin tuodaan uusi premium economy -matkustusluokka. Investoimme tähän vuosia suunniteltuun ja kilpailukykymme turvaavaan uudistukseen noin 200 miljoonaa euroa.
Koko vuoden nettosuositteluindeksi pysyi korkealla tasolla ja oli 38. Finnair valittiin jo yhdennentoista peräkkäisen kerran Skytraxin asiakastutkimuksessa Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi, mistä olemme kiitollisia asiakkaillemme. Lentoliikenteen ylösajo pitkän matalan liikenteen kauden jälkeen toi kuitenkin mukanaan toiminnallisia haasteita, joita omikronmuunnoksen ennakoimattomat vaikutukset edelleen lisäsivät vuoden lopussa. Tämä näkyi lentojen heikentyneenä täsmällisyytenä ja asiakaspalvelukanavien ruuhkautumisena, kun monet asiakkaat muuttivat varauksiaan. Korkealaatuisen asiakaspalvelun ja täsmällisyyden varmistaminen on alkavan vuoden erityinen painopiste ja olennainen osa Finnairin toipumista pandemiasta.
Omikron on osoittautunut aiempia variantteja lievemmäksi ja aallon taittuessa Euroopan maat ovat purkaneet rajoituksia. Pandemiasta ollaan siirtymässä endeemiseen vaiheeseen, jolloin koronavirukseen suhtaudutaan normaalina hengitystieinfektiona. Arvioimme, että tulevan kesän myötä olemme Kiinaa ja Hongkongia lukuun ottamatta lähempänä normaalia toimintaympäristöä, vaikka Aasian avautuminen viivästyykin aiemmin arvioidusta. Vuoden 2021 jälkipuolisko osoitti, että patoutunut matkustuskysyntä on vahvaa. Varaudumme kesän 2022 kasvavaan kysyntään kutsumalla henkilöstöä takaisin lomautuksilta töihin ja avaamalla uudet kaukoreitit Seattleen, Dallasiin, Busaniin ja Tokion Hanedan-kentälle.
Vuosi 2021 oli edeltäjänsä kaltaisesti Finnairille erittäin vaikea. Pitkään jatkunut pandemiatilanne ja toimintaympäristön nopeat muutokset kuormittivat rajusti henkilöstöämme. Tahdon osoittaa erityiskiitokseni kaikille heille jaksamisesta ja korkealuokkaisen asiakaspalvelukokemuksen tarjoamisesta näissä vaikeissa olosuhteissa. Uskon, että alkaneena vuonna etenemme merkittävästi pandemiasta toipumisen tiellä ja vuosi tuo työntekijöillemme mukanaan parempaa ennakoitavuutta ja onnistumisen iloa.
Osinkopolitiikka ja hallituksen esitys voitonjaosta
Finnairin osinkopolitiikan tavoitteena on maksaa suhdannesyklin aikana keskimäärin vähintään kolmasosa osakekohtaisesta tuloksesta osinkoina. Yhtiön kulloinenkin tuloskehitys ja näkymät sekä rahoitustilanne ja pääomatarpeet pyritään ottamaan huomioon osingonjaossa.
Vuonna 2021 osakekohtainen tulos oli -0,34 euroa (-0,51). Finnair Oyj:n jakokelpoiset varat olivat 73 709 760,76 euroa 31.12.2021. Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuodelta 2021 ei jaeta osinkoa.