Talouden mittarit 2009 sojottavat alas – laadussa kohennusta
Finnair-konsernin liikevaihto viime vuodelta laski 18,5 prosenttia 1 838 miljoonaa euroon. Toiminnallinen tulos painui 180 miljoonaa euroa tappiolle. Tulos ennen veroja oli 134 miljoonaa euroa tappiollinen. Finnairin liikenne väheni yhdeksän prosenttia.
”Vuosi 2009 oli koko lentoliikenteessä historiallisen vaikea. Finnairin osalta tilanteen teki erityisen vaikeaksi voimakas kysynnän lasku Suomessa sekä alalla vallitsevan ylikapasiteetin tuoma hintakilpailu monilla pääreiteillämme”, Finnairin tuore toimitusjohtaja Mika Vehviläinen sanoo.
Liikevaihdon laskuun vaikutti matkustus- ja rahtikysynnän nopea heikkeneminen viime vuoden aikana. Lisäksi lentolippujen keskihinta laski viime vuonna 12 prosenttia ja rahtihinnat 30 prosenttia. Yksikkökustannukset laskivat vuoden lopussa seitsemän prosenttia.
”Hintatason lasku johtui suurelta osin yritysmatkustuksen vähenemisestä ja siirtymisestä halvempiin hintaluokkiin. Kustannusten alentaminen lentoyhtiössä tuottojen laskua vastaavasti on vaikeaa”.
Finnairin matkustajamäärä reitti- ja lomalennoilla oli yhteensä vajaat 7,5 miljoonaa, mikä on kymmenen prosenttia vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Kapasiteettileikkauksilla matkustajakäyttöaste saatiin pidetyksi hyvällä tasolla 76 prosentissa.
Selkeä myönteinen kehitys on tapahtunut toiminnan ja palvelun laadussa. Täsmällisyys nousi viime vuonna 81 prosentista 87 prosenttiin. Asiakastyytyväisyys nousi tammikuussa tehdyssä tutkimuksessa.
”Finnairin lentojen täsmällisyys ja asiakkaiden tyytyväisyys ovat mittausten mukaan parantuneet selvästi loppuvuoden hankaluuksista huolimatta, kiitos tästä kuuluu ammattitaitoiselle henkilökunnalle. Kysynnässä on nähtävissä myönteisiä merkkejä erityisesti yritysmatkustuksessa ja rahdissa Suomen ulkopuolisilla markkinoilla. Jatkamme Eurooppa-Aasia-strategian toteutusta modernin laivaston ja hyvän tuotteen turvin”, Mika Vehviläinen sanoo.
Finnairissa on käynnissä 200 miljoonan euron tulosparannusohjelma, josta henkilöstökulujen leikkausten osuus on 120 miljoonaa euroa. Viime vuonna ohjelma toi jo 100 miljoonan euron säästöt.
”Finnairissa aloitettuja tehostamistoimia pitää jatkaa hyvin määrätietoisesti. Kannattavuuden parantamiseksi meidän tulee säästöjen rinnalla ponnistella voimakkaasti kysynnän kasvun nostamisen, uusien tulolähteiden luomisen ja
keskihintojen parantamisen puolesta”, Vehviläinen toteaa. (EH)