”Vahva tulorahoitus tarvitaan investointeihin”
Finnair kasvatti liikevaihtoaan vuonna 2007 kymmenen prosenttia 2,2 miljardiin euroon. Toiminnallinen tulos moninkertaistui viime vuoden 11 miljoonasta eurosta 97 miljoonaan euroon.
Lisäksi tilinpäätökseen merkittiin kertaluonteisia myynti-voittoja 30 MEUR, mm. FlyNordic -tytäryhtiön myynnistä. Näin tulos ennen veroja oli peräti 140 miljoonaa euroa.
Tuloksesta ehdotetaan osinkona jaettavaksi 25 senttiä/osa-ke, mikä koko osakekannassa tekee yhteensä 30 MEUR. Toinen samanlainen 30 miljoonan euron potti menee henkilöstölle bonuksina jaettavaksi.
”Rahastojärjestelyn kautta jokainen Finnairin työntekijä pääsee osalliseksi bonuksesta”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen.
”Vuoden 2006 aikana teimme valtavan pohjatyön kannatta-vuuden parantamiseksi ja hintalappu näkyi silloin. Hyvin pedatulta sijalta lähdimme vuoteen 2007 ja kannattavuus parani jokaisella vuosineljänneksellä”, sanoo toimitusjohtaja Hienonen. ”Tuloksesta on syytä olla ylpeä.”
Finnair investoi uuteen kaukoliikennelaivastoon tänä ja ensi vuonna n. 700 MEUR. Tulorahoitus on siten varsin terve-tullutta näihin hankintoihin.
Finnair kuljetti viime vuonna vajaat 9 miljoonaa lento-matkustajaa. Koko matkustajaliikenne kasvoi 13 %, Aasian liikenne yli 30 %. Matkustajakäyttöaste oli kaiken kaikkiaan 76 %, Aasian lennoilla hieman korkeampi. Yksikkötuotto henkilökilometriltä koko matkustajaliikenteessä laski pari prosenttia, Aasian liikenteessä nousi hieman.
Hienonen mainitsee käyttöasteet ennätyskorkeiksi, vaikka kapasiteettia lisättiin runsaasti.
Toimintakulut nousivat vajaat neljä prosenttia, joskin lento-toiminnan yksikkökustannukset saatiin laskemaan runsaat viisi prosenttia tehostamisohjelman ja Aasian liikenteen ansiosta. Polttoainekustannukset nousivat viime vuonna 14 %. Öljyn tynnyrihinta teki loppuvuodesta uuden yli 100 dollarin ennätyksen.
”Keskitymme jatkossa varmistamaan, että koneistomme toimii uudessa, entistä vaativammassa liiketoimintamallissa. Eurooppa-Aasia -liikenteen monimutkaisuus on haasteel-lisempi kuin pelkkä paikallisliikenteen hoito. Täsmällisyydessä haluamme edelleen säilyttää paikkammme Euroopan parhaimmistossa”, linjaa Hienonen.
Finnairin kysyntätilanteen toimitusjohtaja Hienonen mainitsee tällä hetkellä hyväksi, mutta maailmantaloudessa lymyää myös selviä epävarmuustekijöitä. (EH)