TJ Hienonen: ”Koko vuosi jäämässä punaisille numeroille”
Finnairin ensimmäisellä vuosineljänneksellä liikevaihto laski kymmenen prosenttia 515,7 miljoonaan euroon ja toiminnallinen tulos oli 47,5 miljoonaa euroa tappiollinen. Tulos ennen veroja oli -25 miljoonaa euroa. Myös koko vuoden tuloksen arvioidaan jäävän miinukselle.
”Tuloksemme ensimmäiseltä vuosineljännekseltä edustaa valitettavan hyvin koko lentotoimialan tilannetta. Kannattavuuden edellytykset ovat valuneet hiekkaan niukentuvan kysynnän ja romahtaneen hintatason vuoksi. Edellytyksiä voitolliseen koko vuoden tulokseen ei näissä oloissa ole”, Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.
Tammi-maaliskuussa Finnair kuljetti yhteensä 1,9 miljoonaa matkustajaa. Reittiliikenteen kapasiteettia leikattiin kuusi prosenttia edellisvuodesta ja kysyntä laski viisi prosenttia. Aasian-liikenne väheni 3,4 prosenttia.
Kapasiteettivähennysten ansiosta matkustajakäyttöaste pysyi kuitenkin edellisvuoden tasolla.
”Sopeudumme nykyiseen tilanteeseen leikkaamalla kapasiteettiamme ja kustannuksiamme vaarantamatta kuitenkaan Aasia-strategiaamme pitkällä tähtäimellä. Aloitimme kapasiteettileikkaukset jo viime vuoden puolella, mutta kustannusten joustokyky, erityisesti Reittiliikenteessä, on heikko.
Lomaliikenne kasvoi yli kymmenen prosenttia, mikä johtui pääosin talvikaudella Air Europan koneella ja miehistöllä lennetyistä suorista Phuketin-lomalennoista. Kuljetetun rahdin määrä laski edellisvuodesta 20 prosenttia.
Finnairissa on meneillään yhteensä 100 miljoonan euron tehostamisohjelmat. Noin 50 miljoonaa euroa säästöistä arvioidaan syntyvänhenkilöstökuluista, kun henkilöstöä vähennetään liikenteen leikkauksiin ja toiminnan tehostamiseen perustuen. Työpaikkoja on vähennetty pysyvästi noin 600 ja yli 6 000 finnairilaista lomautetaan eripituisiksi ajoiksi.
”Liikkeelle laitetut ohjelmat tuovat helpotusta kustannuspuolelle viiveellä. Henkilöstökulujen karsimisessa on käytetty pääosin lomautuksia, joiden vaikutus kustannuksiin on irtisanomisia nopeampi. Kuitenkin myös jatkuvia rakenteellisia uudistuksia tarvitaan, jotta voimme rakentaa tulevaisuuden menestystä”, Hienonen toteaa.
Finnair tekee tänä vuonna yli 400 miljoonan euron lentokoneinvestoinnit.
Kaukoliikenteen laivasto uudistuu vuoden loppuun mennessä, kun viimeiset Boeing MD-11 -koneet poistuvat Finnairin riveistä ja tilalle tulee uusia Airbus A330-koneita.
”Rahoitusmarkkinoiden kovuudesta huolimatta tämän vuoden rahoituksemme on turvattu. Joustoa lisäävänä tekijänä meillä on lomaliikenteen Boeing 757-laivasto, jonka kaikki seitsemän vuokrasopimusta päättyy ensi vuonna. Tässä saumassa voimme pohtia, vieläkö jatkamme sopimuksia vai korvaammeko koneet Airbus-kalustolla. (EH)