Lakko on kustannusmielessä kestämätön
Varsin epätoivottavaksi päässyt tilanne Finnairin matkustamohenkilöstön eli SLSY:n lakossa jatkuu kärjistyen tänään maanantaina 7.12. toiselle lakkoviikolle.
Matkustamohenkilöstö hylkäsi itsenäisyyspäivänä valtakunnan sovittelijan sovintoehdotuksen. Monet näkevät SLSY:n sahaavan Finnairin, mutta samalla pitemmällä aikavälillä myös omien jäsentensä oksaa. Maailma, lentoliikenteen maailma erityisesti on näet muuttunut ja muuttuu yhä kiihtyvällä vauhdilla!
Kun taannoisen IAU:n teknisten lyhyt lakko aiheutti 40 lennon peruutuksen, joka koski n. 1500 matkustajaa, on nyt jo jouduttu peruuttamaan yli 1000 lentoa, suurelta osin myös kaukolentoja. Tämä vaikuttaa rajusti paitsi Finnairin myyntituottoihin ja suoraan tulokseen, myös yhtiön julkikuvaan, imagoon ja jopa brändin mielikuviin sekä yhtiön palvelulupaukseen, joka nyt ei toimi lainkaan lentomatkustajien odotusten mukaisesti.
Finnairin pyörät ovat pysähtyneet viimeisten noin 12 kuukauden aikana syystä tai toisesta liian usein: lentäjien lakko, matkatavarakaaos, tuhkapilvikatastrofi, IAU:n eli tekniikan lakko ja nyt tämän yhä pitkittyvän SLSY:n lakon aiheuttama melkoinen häiriö – siis poikkeustilanne keskimäärin lähes joka toinen kuukausi.
Vaurioiden korjaaminen tulee olemaan mittava ja kallis haaste Finnairille vielä pitkään senkin jälkeen, kun tämä lakko joskus saadaan loppumaan. Harmillista Finnairin tulosvastuullisille on varmastikin se, että juuri kun nokka oli irtoamassa, tarttuu pyrstö sisäisen skisman tervaan. Ulkopuolisiakin haasteita kun toimialalla olisi riittämiin.
SLSY ja sen taustavoimina lakkoon tänään liittyvät ammattijärjestöt AKT ja IAU etunenässä pelaavat maalipaikat nyt Finnairin kilpailijoille. Lakosta sen alkumetreillä irtaantumaan päässyt toinen kotimainen Blue1 hyötyy nyt tilanteesta.
Mutta kotimaan taivaille on saatu ja ollaan saamassa yhä uusia myös ulkomaisia halpakilpailijoita ainakin kermaa kuorimaan.
Finnairin Euroopan-Aasian liikenteessä saavuttama n. 6 %:n markkinaosuus ja kolmossija eurooppalaisten yhtiöiden joukossa ei kauan säily näillä otteilla. Noin 2000 matkustamotyöntekijän avainjoukkoa lähes 8000 työntekijän Finnairissa ei voida pitää pienpalkkaisina – jos kohta 750 lentäjää nauttivat lentoemäntiä paremmista eduista. Maissa vaativaakin työtä tehdään keskimäärin vähäisemmällä palkitsemisella.
Lisäksi aiheutetaan koko matkakaupan klusterille mittavia murheita. Matkatoimistot ja matkanjärjestäjät tekevät epätoivoista ja tuottamatonta työtä asiakkaidensa asioiden järjestämiseksi. Jo pelkästään hotellit aiheuttavat päänvaivaa ja ennenkaikkea kuluja kapeiden marginaalien toimialalla: et voi peruttaa asiakkaasi hotellivarausta, vaikka lentoyhteys on epävarma. Jos taas et peruuta, saat majoituslaskun, vaikka asiakas ei pääsisikään matkustamaan – eikä myöskään halua maksaa laskua käyttämättömästä palvelusta.
Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen katsoo maanantaiaamun 7.12. TV-kommenttien mukaan ’etujärjestön ajaneen tilanteen kestämättömäksi’ kustannusmielessä. Jopa sana umpikuja tuntui olevan huulilla: ’Olen neuvoton’, myönsi Vehviläinen.
Vehviläinen sanoi kuitenkin uskovansa lentoemäntien ja stuerttien piirissä myös ymmärrettävän tulevaisuuden turvaamisen tarpeellisuuden. ”Sanojen kääntyminen teoiksi on vain kovin vaikeaa.”
Suomessa on kuljetuselinkeinon piirissä myös esimerkki, jossa lähes koko toimiala on ’omia etuja tiukasti valvoen’ ajettu ulkomaisiin käsiin ja suurelta osin myös ulkomaisen työvoiman hoitoon. Tähänkö johtaa myös lentoliikenteen toimijoiden edunvalvonta ja tuleva kehitys?
EH/Matkaviikko 7.12.2010 09.00