Moottori- ja laitehuolto Sveitsistä – 280 työpaikkaa Suomessa menetettäneen
Finnair kertoi tänään 11.4.2012 solmineensa aiesopimuksen sveitsiläisen SR Technicsin kanssa moottori- ja laitehuoltopalveluiden hankkimisesta SR Technicsiltä. Sitova sopimus SR Technicsin kanssa merkitsisi toteutuessaan Finnairin oman laitehuollon sopeuttamista ja moottorikorjaamon toiminnan lakkauttamista. Finnair aloittaa nyt yt-neuvottelut henkilöstön kanssa. Arvioitu vähennystarve olisi 280 työntekijää näistä toiminnoista, joissa yhteensä työskentelee noin 350 henkilöä.
”Suunnitelma on tehty perusteellisen kartoitustyön pohjalta”, sanoo Finnairin operatiivisen toiminnan johtaja Ville Iho. ”Selvitimme ensin oman huoltotoimintamme kustannukset ja rakenteet, minkä jälkeen vertasimme tuloksia kymmeniin alan toimijoihin. Oma moottori- ja laitehuoltotoimintamme on valitettavasti kooltaan liian pientä ollakseen pitkällä aikavälillä riittävän kustannustehokasta.”
”Tämä tilanne on raskas henkilökunnallemme”, sanoo Finnair Tekniikan toimitusjohtaja Kimmo Soini. ”Meillä on erittäin osaavaa henkilökuntaa, mutta huoltotoimintamme ei ole volyymiltaan kilpailukykyinen. Alalla on runsaasti ylitarjontaa ja kilpailu on tiukkaa. Siksi myöskään kumppanuusmalliin toiminnan jatkamiseksi Helsinki-Vantaalla ei löytynyt markkinoilta kiinnostusta.”
Finnair arvioi, että käyttämällä SR Technicsia kumppanina moottori- ja laitehuollossa yhtiö saavuttaisi merkittäviä kustannussäästöjä huoltojen korkeasta laadusta tinkimättä. Suunnitelma on osa Finnairin elokuussa 2011 käynnistämää rakennemuutosohjelmaa. Finnair kertoi tuolloin kartoittavansa eri vaihtoehtoja lentokoneiden moottori- ja laitehuollon kustannustehokkuuden lisäämiseksi.
”Finnair keskittyy ydinliiketoimintaansa lentoyhtiönä. Tavoitteemme on kaksinkertaistaa Aasian-liikenne ja saada yhtiö kannattavaksi. Tämä on mahdollista vain, jos saamme kulurakenteemme sellaiseksi, että meillä on vahva pohja rakentaa tulevaisuuttamme. Siksi viime vuonna aloitetun rakennemuutoksen toteuttaminen on välttämätöntä,” sanoo Ville Iho.
Valtaosa maailman lentoyhtiöistä käyttää huoltotoiminnassa erikoistuneita palveluntarjoajia, ja merkittävä osa Finnairinkin laitekorjaustoiminnasta ja moottorihuollosta tehdään jo nyt yhteistyökumppaneilla. Myös Finnairin lentokoneiden raskashuollosta valtaosa on yhteistyökumppaneiden hoidossa. Sen sijaan lentokoneiden linjahuolto, joka varmistaa lentokoneiden lentokelpoisuuden ja työllistää noin 550 ihmistä, on jatkossakin olennainen osa Finnairin lentotoimintaa.
Finnair kertoi 5.8.2011 tavoittelevansa kulutasonsa pysyvää alentamista 140 miljoonalla eurolla vuoteen 2014 mennessä. Tähän liittyen Finnair on jo kertonut, että se:
– optimoi kapearunkolaivastoaan irtautumalla neljän Airbus A320 -sarjan koneen leasing-sopimuksesta ja edelleenvuokraamalla viisi Embraer 170 -konetta
– on siirtänyt matkalaukku- ja asematasopalvelut Swissportille
– on tehnyt aiesopimuksen catering-liiketoimintansa myymisestä LSG Skychefsille
– suunnittelee yhteisyrityksen perustamista laajentamaan toimintaansa Pohjoismaissa ja etsii ratkaisua Euroopan-liikenteen kannattavuuden parantamiseen
– on tehostanut verkostosuunnitteluaan ja parantanut lentokoneidensa käyttöastetta
– keventää hallintoa ja tehostaa markkinointi- ja jakeluaktiviteettejaan
– on aloittanut ja aloittaa lukuisia, pienempiä säästötoimia yhtiön eri toiminnoissa.
(EH)