Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner sanoo, että lentoyhtiöt, Finnair niiden mukana, saattavat menettää jo ensi kesänä tai yleensä lentoliikenteen toipuessa niille elintärkeitä nousu- ja laskeutumisaikoja esimerkiksi eniten liikennöidyillä Euroopan kentillä, kuten Lontoon Heathrow, Amsterdam, Frankfurt ja Pariisi.
Lentoasemien myöntäessä nousu- ja laskeutumislupia ja -aikoja eli slotteja normaalioloissa on edellytyksenä, että myönnetyt luvat myös käytetään hyväksi lupoaehtojen mukaisesti. Tämän päivän pandemia -tilanteessa kaikilla ja kaikkialla on ongelmia pysyä sitoumuksissaan, mutta Mannerin huoli onkin siinä, että kilpailijat saattavat täyttää sitoumuksensa paremmin kuin Finnair, jonka käsiä sitovat maamme hallituksen erityisen tiukat koronarajoitukset lentoliikenteessä. Finnairlentää nyt vain kymmenisen prosenttia koronaa edeltäneestä kapasiteetistaan, kun monet sen kilpailijoista yltävät huomattavasti suurempaan osuuteen.
Vielä tulevalla talviliikennekaudella on voimassa EU:n komission ’korona-armahdus’ slottien käyttämättä jättämisestä, mutta tämä umpeutuu kesäliikennekauden alkamisen myötä ensi maaliskuun lopulla. Jos slotit menetetään, menetetään liikennettä, myös jatkoliikennettä Aasian reiteillä ja tietenkin silloin myös myyntituottoja. Sen seurauksena Finnair kutistuisi nykyisestä koostaan pysyvästi.
Lue Topi Mannerin YLElle antama haastattelu kokonaisuudessaan: