Rahti- ja matkustajaliikennevarustamo Finnlinesin uudet Superstar-luokan rahti- ja matkustaja- eli ropax-alukset Finnsirius ja Finncanopus ovat rakenteilla telakalla Kiinassa. Hanke on edistynyt jo siten, että syyskuun alkupäivinä 2023 liikenteeseen ensiksi tulevan Finnsiriuksen myynti eli matkavaraukset avattiin toukokuun lopulla Suomi-Ahvenanmaa-Ruotsi -liikenteessä eli Naantali-Långnäs-Kapellskär -linjalla.
Uudet alukset nostavat merkittävästi Finnlinesin tarjoamaa matkustajaliikenteen sekä kapasiteettia että kokemusta. Kummankin aluksen matkustajakapasiteetti on 1 100 matkustajaa eli noin kaksinkertainen reitin nykyisiin rahti-matkustajalaivoihin Finnswaniin ja Europalinkiin verrattuna. Rahtikapasiteetti kasvaa nykyisten alusten reilusta 4 000 kaistametristä 5 200 kaistametriin. Superstar ropax-alukset ovatkin suurempia kuin nykyiset Star-luokan alukset ja ne tulevat olemaan Finnlinesin lippulaivoja sekä kokonsa että uudenaikaisen tekniikkansa ja monipuolisten matkustajapalveluidensa ansiosta.
”Uuden sukupolven Superstar-laivat nostavat Finnlinesin matkustuskokemuksen ennennäkemättömälle tasolle. Saariston ja Välimeren makuja yhdistelevä ravintolamaailma, tunnelmallinen sauna- ja spa-osasto, tasokas loungealue ja Duty Free-myymälät tekevät matkastasi Saaristomerellä elämyksellisen”, kerrotaan Finnlines-varustamosta.
Kesäliikennekausi 2023 mennään yhä Finnswan ja Europalink -alusten tarjoamilla palveluilla, mm. laivalipun hintaan kuuluvine buffet-aterioineen. Jatkossa yhtenä merkittävänä muutoksena on se, että syyskuussa liikenteeseen tulevassa Finnsiriuksessa voivat matkustaa myös ns, ´ ’jalkamatkustajat’ eli matkustajat ilman ajoneuvoa. Starluokan Finnswanissa ja Europalinkissä kesän 2023 liikenteessä näet ajoneuvo on pakollinen aina elokuun loppuun saakka, ts. satamien terminaaleissa on yhä toistaiseksi check-in-palvelu vain ajoneuvoilla saapuville matkustajille: henkilöauto, bussi, rekka-auto tai myös moottoripyörä tulevat kysymykseen.
“