Uutta tonnistoa tilauksessa
Finnlines Oyj:n viimeinen vuosineljännes 2017 päättyi varsin hyvin, sillä tulos ylitti edellisen vuoden vastaavan neljänneksen yli 100 prosentilla ja oli 14,9 (7,3) miljoonaa euroa. Koko vuoden eli tammi-joulukuun 2017 tulos parani yli 21 prosenttia ja oli 82,7 (68,1) miljoonaa euroa. Se on kolmannen kerran peräkkäin Finnlinesin 70-vuotisen historian paras tulos koskaan. Suomen talous lähti kasvuun jo vuoden 2016 lopulla ja talouden kasvu kiihtyi edelleen vuoden 2017 aikana. Vaikka Suomen merirahtimäärät kasvoivat yli 12 prosenttia vuoden mittaan, niin siitä huolimatta Finnlines-konsernin tulosta voidaan pitää ennennäkemättömän hyvänä.
”Laajennamme Finnlinesin laivastoa. Finnlines myi MS Europalinkin vuonna 2013 emoyhtiölle, koska Itämerellä ei silloin ollut riittävästi lastivolyymeja. Tämän vuoden tammikuussa alus palasi Finnlinesin liikenteeseen Saksa-Ruotsi-reitille. Laivan siirtyminen takaisin Finnlinesin liikenteeseen aiheuttaa muutoksia myös muilla reiteillämme. MS Nordlink siirtyy Saksa-Ruotsi-reitiltä liikennöimään Suomen ja Ruotsin välille eli Naantali-Långnäs-Kapellskär-reitille. MS Nordlink on vaihtanut lippua ja siirtynyt Suomen lipun alle ja alus on myös saanut uuden nimen – MS Finnswan. MS Finnswan on ensimmäisiä tämän pituisia ja näin suuren lastikapasiteetin omaavia aluksia, joka palvelee asiakkaitamme Suomen ja Ruotsin välillä”, sanoo Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi.
Finnlines on viime vuosina tehnyt useita merkittäviä strategisia päätöksiä ja keskittynyt parantamaan operatiivista ja taloudellista tulostaan. ”Olemme viimeisen kymmenen vuoden aikana käyttäneet yli miljardi euroa laivastomme mittavaan uudistamiseen, vihreään laivateknologiaan, propulsiojärjestelmiin, satamateknologiaan, tietotekniikkaan ja toiminnanohjausjärjestelmiin ja investoimme edelleen yli 70 miljoonaa euroa energiatehokkuus- ja päästöjenvähennysohjelmaan. Tähän vuonna 2017 käynnistettyyn investointiohjelmaan kuuluu neljän vuosina 2012 ja 2013 rakennetun Breeze-sarjan roro-aluksemme pidentäminen. Näiden alusten kapasiteetti kasvaa 30 prosenttilla, jolloin ne voivat kuljettaa 4 200 kaistametriä roro-lastia. Noin 1 000 kaistametrin kapasiteetin lisäys vähentää myös merkittävästi energiankulutusta kuljetettua tonnia kohti alkuperäiseen alukseen verrattuna. Tämän ansiosta olemme voineet tuntuvasti vähentää päästöjä kuljetettua tonnia kohden. Kaksi alusta on jo onnistuneesti pidennetty ja toiset kaksi valmistuvat huhtikuun loppuun mennessä”, kertoo Grimaldi.
Finnlines investoi edelleen voimakkaasti laivastoonsa ja on kirjoittanut aiesopimuksen kolmesta uudesta 7 300 kaistametrin roro-aluksesta. ”Vuonna 2018 ja sen jälkeenkin ovat samat kolme tekijää edelleen tiukasti sidoksissa toisiinsa joilla meriliikennetoimintaamme johdetaan maailmanlaajuisesti niin Grimaldi-konsernissa kuin myös Finnlinesissa ja ne ovat: yhdessä asiakkaiden kanssa kasvaminen, laivastomme pääomatehokkuuden parantaminen sekä kestävän kehityksen edistäminen”, lausuu Emanuele Grimaldi 2017 tilinpäätöksen ja tuloskatsauksen saatesanoissaan. (EH)