Koolla 140 ammattilaista 117 yrityksestä
Alipay, Kiinan suurin verkko- ja mobiilimaksualusta, herätti suurta kiinnostusta suomalaisissa kauppiaissa, hotelleissa, ravintoloissa ja muissa palveluntarjoajissa, kuten kuljetusyrityksissä ja matkatoimistoissa. Finpro, Alipay ja sen suomalaiskumppani ePassi, järjestivät keskiviikkona 5.4. tilaisuuden yli 100 suomalaisyrityksille, jotka halusivat lisätietoa, miten palvella Suomeen tulevia kiinalaismatkailijoita entistä paremmin.
Alipay kuuluu Ant Financial Services Groupiin, joka on yhteydessä Alibaba Groupiin. Alipay on mobiilimaksamisen pioneeri, suosituin verkkomaksuväline Kiinassa, ja sillä on maassa yli 450 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Alipaylla
on myös mahdollista maksaa kivijalkaliikkeissä. Se on myös suosittu maksuväline matkustavien kiinalaisten keskuudessa. Kiinalaiset voivat käyttää Alipayta jo 70 maassa ja yli 100,000 liikkeessä.
”Suomessa Alipayta käytettiin ensimmäisenä Rovaniemellä viime vuoden joulukuussa. Nyt maksuväline on otettu käyttöön jo yli 200 liikkeessä viimeisen kolmen kuukauden aikana. Alipayn käyttäjät voivat tehdä ostoksia Finnairin
lennoilla Suomen ja Kiinan välillä. He saavat tax free -palautuksensa suoraan Alipay-tileilleen Global Bluen palvelupisteissä Helsingin lentoasemalla”, kertoo Alipayn Euroopan-toimintojen johtaja Rita Liu.
”Alipayn sovelluksen maksu- ja markkinointiratkaisu luo saumattoman, tehokkaan ja tuottavan tavan tehdä kauppaa ilman käteistä. Olemme sitoutuneet entisestään parantamaan teknisesti tuettua maksu- ja markkinointipalveluitamme
kiinalaismatkailijoiden ja suomalaisten kauppiaiden hyväksi”, Liu jatkaa.
”On ollut ilo huomata suomalaisyritysten kiinnostus Alipayn maksuratkaisuun. Kiinalaismatkailijat eivät käytä länsimaisia luottokortteja samassa määrin kuin matkailijat muista maista, vaan he käyttävät mieluummin omia
maksuvälineitään. Viime vuonna kiinalaismatkailijoiden määrä Suomeen kasvoi 35 % edellisvuoteen verrattuna ja nousi 356,000 matkailijaan. Kiinalaiset kuluttivat Suomessa 940 euroa matkailijaa kohden. Business case on selvästi olemassa”,
kertoo Finpron Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen.
Finpro on edesauttanut suomalaisyritysten yhteyksiä Alibaban ja Antin palveluihin viimeisen vuoden aikana. Viime lokakuussa Finpro järjesti tilaisuuden suomalaiskauppiaille perehtyä Alibaban Tmall- ja Tmall Global -verkkokauppojen tarjoamiin mahdollisuuksiin myydä suoraan kiinalaiskuluttajille. Marraskuussa Alibaban Fliggy, entinen Alitrip, lanseerasi uuden brändinsä Rovaniemellä tilaisuudessa, joka lähetettiin livenä 100 miljoonalle kiinalaiskatsojalle nyhteistyössä Visit Rovaniemen ja Finpron Visit Finlandin kanssa.
”ePassilla olemme erityisen iloisia ja motivoituneita kun saamme toimia Alipayn kumppanina, sillä yhdessä rakennamme ekosysteemiä, joka luo win-win-win -tilanteen Suomelle ja entisestään tiivistää Kiinan ja Suomen välisiä suhteita.
Loppuasiakkaat, kiinalaismatkailijat ovat tyytyväisempiä, kun he voivat käyttää tuttua maksumuotoa Suomen-matkallaan. Tästä seuraa korkeampi ostomotivaatio, joka tuo suomalaiskauppiaille suoraa tuloa. Samalla suomalaisbrändejä,
-tuotteita ja -palveluita markkinoidaan Alipayn kanavien kautta ja ne tulevat tutummiksi kiinalaiskuluttajille”, kuvailee ePassin emoyhtiö TCG Groupin talousjohtaja Alexander Yin.
”Finnair oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka otti Alipayn mobiilimaksamisen käyttöön lennoillaan. Kiinalaisasiakkaamme voivat nyt maksaa ostoksiaan, kuten tax-free-tuotteita tai Economy Comfort -istuinpaikkoja Alipaylla. Palaute on
ollut todella positiivista”, kertoo, Finnairin globaalin myynnin johtaja Mikko Turtiainen. ”Digitalisaation mahdollisuuksiin tarttuminen on tärkeä osa Finnairin kasvustrategiaa. Alipayn käyttöönotto lennoilla on osa lupaustamme jatkuvasti
parantaa asiakkaidemme matkustuskokemusta sekä parantaa asiakaskokemusta digitaalisilla ratkaisuilla”, Turtiainen jatkaa.
(EH)