Kolme hintakategoriaa: Basic, Smart ja Best
Saksalainen, Lufthansa-konsernin halpalentoyhtiö Germanwings lanseerattiin virallisesti 1. heinäkuuta 2013 markkinoille uusituin ilmein ja kohotetuin kasvoin. Perusajatus siirtää Germanwingsin operoitaviksi Lufthansa-konsernin Saksan kotimaan lennot sekä Euroopan lennot muille Saksan kentille kuin keskitetyt Lufthansan kaukohubit Frankfurt ja München, on ollut siirtymävaiheena voimassa jo vuoden 2013 alusta. (ks. uutinen Matkaviikko 20.9.2012). Nyt heinäkuun alussa konsernin työnjako virallistettiin.
Germanwings sai myös uuden hinnoittelun ja uuden visuaalisen ilmeen. Yhtiö lupaa myös uusia ja entistä parempia mobiilivaraus- ja informaatiopalveluita.
Samalla Lufthansan lyhyiden lentojen Airbus-kalustoa alettiin siirtää Germanwingsin uusittuihin väreihin. Kyseessä on Lufthansa Groupin ilmeinen vastaus eurooppalaisille halpalentoyhtiökilpailijoilleen kuten Air Berlin, Ryanair tai easyJet.
Germanwingsin uusi hinnoittelu on jaettu kolmeen lipputyyppiin.
* Basic on varsinainen halpalentokategoria pelkistetyin palveluin alkaen 33 euron hinnoilla.
* Smart on keskikategoria, jossa lipuin hintaan kuuluu joitakin lisäpalveluita sekä mahdollisuus ostaa muita.
* Huippuluokka on nimeltään Best, joka on tarkoitettu liikematkustukseen, mutta myös muille laatutietoisille ja palvelua haluaville lentomatkustajille.
Germanwingsin koneiden uusi ilme on aikaisempaa kevyempi. Keltaisen ohella aikaisempi viininpunainen väri säilyy, mutta sitä on nyt säästeliäämmin koneiden kyljissä, mikä saa ne näyttämään kevyemmiltä. Logossa on tyylitelty W, jolla napakasti halutaan kuvata koneen siipiä, wings. Nimi Germanwings on isoin, burgundinpunaisin kirjaimin koneiden kyljissä ja sen alapuolella huomattavasti hillitymmällä fontilla sana Lufthansa Group.
Germanwingsin pääkonttorin sijaintipaikka on Köln. (EH)