Saksan matkailutoimisto, German National Tourism Board (GNTB) kokosi matkakaupan ja median väkeä tiistaiseen 12.11.2024 Saksa-päivään Helsingin Kallioon saksalaiseen Flow Bar -ravintolaan.
GNTB:n pohjoismaisten toimintojen johtajalla Bo Schou Lauridsenilla oli mieluista kerrottavaa matkustuksen kehittymisestä Suomesta Saksaan. Vuoden 2022 runsas 490 000 yöpymistä oli vuonna 2023 kasvanut jopa 12,8 % yli 553 0000 yöpymiseen ja kuluvan vuoden tammi-elokuu 2024 lupaa kasvun jatkuvan 3 %:n vauhdilla (ks. kuva ylinnä)
Bo Lauridsen (kuva yllä) kertoi GNTB:n avoimen tiedon hankkeista sekä mm. uudesta ’työtoverista’, viehättävästä Emmasta. Hän on todellisuudessa tekoälyllä – AI – luotu hahmo, digitaalinen matkakumppani, joka inspiroi ja informoi matkustavaisia Saksan matkailullisesta tarjonnasta jopa henkilökohtaisin suosituksin, käyttäjätietoihín ja GNTB:n graafeihin perustuen. Kyseeseen voivat tulla esim. tiedot kulttuurisesta tarjonnasta, tapahtumista, matkaohjelmista. Emma on suunniteltu pitkäikäiseen rooliin interaktiiviseksi matkakumppaniksi ja myös johdattelemaan kestäviin ratkaisuihin matkapalvelujen valinnassa.
Tilaisuudessa kuultiin myös Finnlines -varustamon myynti- ja markkinointipäällikön Krista Orvomaan puheenvuoro sekä Moottori-lehden toimittajan Marko Jokelan kokemuksia matkoilta Saksassa.
Ravintola Flow Bar tarjoili tyypillisiä saksalaisherkkuja, bratwurstia kera hapankaalin ja oivallisten saksalaisten viinien tai oluiden kunkin mieltymyksen mukaan – ja tietenkin jälkiruoaksi Apfelstrudelia kerman kera!