SAS Group harkitsee oman low cost -liikenteen avaamista
SAS Group tutkii otollisinta strategiaa vastata kiihtyvään halpalentoyhtiöiden kilpailuun. Jonkin nykyisen tytäryhtiön muuttaminen halpakonseptiin on tarvittaessa yksi SAS:n mahdollinen vaihtoehto, kertoo Air Transport Intelligence News.
SAS kuitenkin vasta tutkii mahdollisuuksia. SAS Groupin varapääjohtaja ja tytäryhtiöistä vastaava johtaja Gunnar Reitan sanoo: ”Kustannusnäkökulmasta arvioiden meillä olisi tarvittavat voimavarat, mutta mitään päätöksiä ei ole vielä tehty. SAS-ryhmässä on useita yhtiöitä ja niistä joillakin on hyvät edellytykset kilpailla myös halpayhtiösektorilla.”
Pääjohtaja Jörgen Lindegaardin johdolla SAS Group vie läpi toimintojensa virtaviivaistamista. Se on tarkoittanut myös työpaikkojen vähentymistä. Norjan markkinoilla Braathens-yhtiön hankinta oli maan lentoliikenteen kannalta SAS:n merkittävä liiketoimi. Liikematkustuksen vähentyminen on saanut SAS:n siirtymään skandinaavisessa liikenteessään yhteen ainoaan matkustusluokkaan.
Tanskalaisen Börsen-lehden mukaan SAS:n pääjohtaja lausuu: ”Olen aikaisempaa taipuvaisempi harkitsemaan halpalentotoimintaa SAS-ryhmässä. Voisimme käyttää siinä joko Spanairia, Wideroe-yhtiötä tai Braathensia.” Börsenin mukaan sekään vaihtoehto, että toimeen valjastettaisiin itse lentoyhtiö SAS ei ole ainakaan vielä poissuljettu pohdiskelusta. Lentoyhtiö SAS:n tuotannon yksikkökustannukset ovat kuitenkin mm. sen omia tytäryhtiöitä tuhdisti korkeammat. Suomessa SAS-ryhmä omistaa Air Botnian.
Skandinaavisilla markkinoilla SAS:n niskaan jo puhaltavat irlantilaisperäinen halpayhtiö Ryanair, joka liikennöi neljälle ruotsalaiselle lentoasemalle sekä Oslon Torpiin. Tuore ruotsalaishalpayhtiö Goodjet liikennöi Göteborgista, Malmösta ja Tukholman Arlandasta ja myös Norjassa on juuri käynnistynyt halpayhtiö nimeltä Norwegian.(EH)