Kattopalkit valmisti Ruukki Suomesta
Heathrown lentoaseman vuonna 2002 aloitettu jättiurakka alkaa olla valmis. Terminaali 5 otetaan näet British Airwaysin yksinomaiseen käyttöön 27. maaliskuuta 2008. Samalla uusi terminaali helpottaa paineita myös Heathrown muissa terminaaleissa.
Hankkeessa on ollut mukana myös suomalaista työtä. Metellialan huippuosaaja Ruukki on toimittanut terminaalin katon kantavat teräsrakenteet. Toimitus sisälsi rakenteiden liitossuunnittelua ja asennusvalmiit, maalatut kotelopalkit sekä hitsatut profiilit – terästä yhteensä 12.500 tonnia. 175 metriä pitkä jänneväli on pisin Britanniassa käytetty ”single span” eli ilman tukipilareita tehty rakenne.
KONE on toimittanut terminaali 5:een 103 liukuporrasta, 54 hissiä sekä kolme liukukäytävää. Vaativat teräsrakenteet on mallinnettu suomalaisella Tekla Structures -mallinnus-ohjelmalla.
Terminaali 5 on mitoitettu noin 30 miljoonalle matkustajalle. Suomeen suuntautuvat lennot lennetään kuitenkin ensi syyskuusta alkaen Heathrown nykyisen ykkösterminaalin sijasta terminaali 3:sta. (EH)