Kajaanin kaupunki kertoo Traficomin tiedottaneen 14.4.2021, että sen kilpailuttaman Helsinki-Kajaani lentoreitin julkisen palveluvelvoitteen mukaisen tarjouskilpailun voittanut latvialainen A/S RAF Avia ei täytä kaikkia julkisen palveluvelvoitteen osalta asetettuja vaatimuksia.
Siksi Traficom on päättänyt sopimusneuvottelut yhtiön kanssa ja aloittaa neuvottelut tarjouskilpailussa toiseksi tulleen tanskalainen DAT A/S lentoyhtiön kanssa. Traficom arvioi, että ensimmäisten neuvottelujen päättäminen ja uusien aloittaminen voivat viivästyttää lentoliikenteen alkua, käynnistymisen tavoitteena oli 10.5.2021. Traficom kuitenkin näkee, että lentoliikenne Kajaaniin pääsee alkamaan toukokuun aikana.
DAT A/S eli alunperin Danish Air Transport DAT on aloittanut toimintansa 1989 rahtilentoyhtiönä. Matkustajaliikenteen yhtiö aloitti 1994. Nykyisin yhtiö lentää Tanskan sisäisiä matkustajalentoja sekä reittejä myös Norjaan, Saksaan, Skotlantiin ja Italiaan. Yhtiö lentää 46/48-paikkaisilla ja 66/72-paikkaisilla ATR-potkuriturbiinikoneilla sekä suuremmilla 165-paikkaisilla MD-suihkukoneilla ja 180/198-paikkaisilla Airbus -suihkukoneilla. Yhtiöllä on ollut noin miljoona matkustajaa vuodessa. DAT on Finnairin yhteistyökumppani sitä kautta, että on osaomistaja Norrassa, jonka ATR-72 koneilla Finnair lensi maakuntakentille, myös Kajaaniin. Finnairin maakuntareittejä on lennetty myös DAT:n lentokoneilla silloin kun Norran lentokoneita on ollut poissa käytöstä pidempien huoltojen takia.