Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Helsinki-Vantaalla käyttöön uusi lennonjohtojärjestelmä

Posted on 23.8.201114.1.2019 by Eero Havia

Lentoaseman tarvitsema kapasiteetin kasvu varmistetaan

Helsinki-Vantaan lentoasemalla siirrytään käyttämään asteittain sähköistä lentoliikenteen hallintajärjestelmää. Uuden järjestelmän käyttöönoton tavoitteena on varmistaa sujuva ja turvallinen palvelu liikenteen kasvaessakin. Näin luodaan edellytykset sille, että Helsinki-Vantaan lentoasema voi palvella lentomatkustajia maailmanluokan vaihtoasemana.

”Uudistuksen lähtökohtana ovat lentoliikenteelle annettavan palvelun turvallisuus, kapasiteetin lisääminen sekä lennonjohtajien työviihtyvyys ja työergonomia. Uudistuksen avulla vahvistamme Finavian asemaa vahvana lentoasematoimijana. Lennonjohtojärjestelmien kehittämistyössä olemme Euroopassa kärkipäässä, ellemme jopa edelläkävijöitä. Finavian vahvoja osaamisalueita ovat joustavat ilmatilaratkaisut, lennonjohtomenetelmät ja niiden suunnittelu sekä lennonvarmistusalan koulutus”, sanoo Finavian lennonvarmistusliiketoiminnan johtaja Anne Ilola.

Uusi järjestelmä on luokassaan maailman modernein. Se yhdistää ainutlaatuisella tavalla lennonjohdon antamat reittiselvitykset, luvat liikkua alueella ja valvontatutkajärjestelmän tuottaman tilannekuvan. Järjestelmän integraatio kentän kiitotievalo-ohjausjärjestelmään mahdollistaa kenttävalojen automaattisen ohjauksen ja siten lisäturvaverkon asiakkaillemme.

Sähköisellä lentoliikenteen eSTRIP-järjestelmällä hallitaan lentoasema-alueen lentoliikennettä, rullausselvityksiä sekä lentoaseman ajoneuvoliikennettä. Kiitotiellä ja rullaustiellä liikkuminen edellyttää lennonjohdon antamaa lupaa, mitä hallitaan jatkossa sähköisellä työkalulla. Järjestelmä korvaa paperiseen lentolistaan perustuvan työmenetelmän ja mahdollistaa entistä sujuvamman ja tehokkaamman liikenteen hallinnan Suomen päälentoasemalla.

Lentoasema-alueella liikkuvat ajoneuvot varustetaan radiolähettimellä ja paikannusjärjestelmällä, joiden avulla lennonjohdolla on käytössään lentokoneiden lisäksi myös maa-ajoneuvojen osalta reaaliaikainen tilannekuva automaattisesti päivittyvin tunnistein.

Järjestelmän käyttöönottoa edelsi kesällä 2010 suoritettu täydellinen lähilennonjohdon saneeraus. Lähilennonjohdon eli tornin työympäristö ja tekniset järjestelmät uusittiin sekä mahdollistettiin ergonominen kokonaisuus eSTRIP-järjestelmän käytölle.

(EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • Finnairin lentäjiä koskevissa neuvotteluissa neuvottelutulos 8.6.2025
  • EU:n liikenneministerit sopuun lentomatkustajien oikeuksista 8.6.2025
  • Espanjalaisen ruokakulttuurin päivää vietettiin Helsingissä 7.6.2025
  • Viking Line konseptoi maailman suurimman sähköisen matkustaja-autolautan 7.6.2025
  • Lentoliikennettä riivaavat lakot horjuttavat suomalaista matkailualaa 6.6.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus