Palvelu toimii myös mobiililaitteilla
Finavia on avannut uuden verkkopalvelun, jonka kautta matkustaja voi varata parkkipaikan lentoaseman pysäköintialueilta.
Kyseessä on Finavian ensimmäinen verkkomaksamispalvelu, jossa asiakas saa sähköisesti palvelua varauksesta aina maksamiseen asti verkkopankin kautta tai luottokortilla.
”Pysäköinnin varausjärjestelmä liittyy Finavian digitaalisten palveluiden strategiaan ja uudistuneen verkkopalvelumme kehittämiseen”, sanoo lentoasemajohtaja Ville Haapasaari Finaviasta.
Palvelulla halutaan helpottaa matkalle lähtöä. Sen sijaan että matkustaja pohtisi parkkipaikan valintaa vasta lentokentälle saavuttuaan, hän voi nyt halutessaan ennakkoon varmistaa sopivan pysäköintipaikan.
Haapasaari kannustaa esimerkiksi lomamatkustajia hyödyntämään Finavian uutta verkkokauppaa. Verkkosivuilta voi varata parkkipaikan Helsinki-Vantaalta ennen lähtöä myös lomasesonkeina, jolloin paikat ovat kysyttyjä.
Ennakkovaraus on ollut mahdollista toukokuusta lähtien. Jo ensimmäiset neljä kuukautta ovat osoittaneet, että palvelu on tarpeellinen ja haluttu.
”Kesän aikana olemme saaneet matkustajilta useita kymmeniä varauksia päivässä. Palvelun suosio on jo käynnistysvaiheessa ylittänyt odotuksemme”, Haapasaari sanoo.
Palvelu on näin käytettävissä paitsi pöytätietokoneilla myös tableteilla ja älypuhelimilla.
Varausjärjestelmässä on mukana kaikkiaan 7 000 pysäköintipaikkaa lentoaseman 10 000 asiakaspaikasta. Paikkoja voi varata alueilta P1, P3 ja P4a ja P4b.
Näin online-varaus toimii:
Kun varaus on tehty ja pysäköinti maksettu netissä, asiakas saa sähköpostiinsa ja matkapuhelimeensa QR-koodin. Sillä pääsee ajamaan sisään pysäköintialueelle.
Matkan jälkeen parkkialueelta ajetaan ulos syöttämällä parkkilippu puomilaitteeseen.
Palveluun pääsee Finavian verkkosivuilta tai suoralla nettiosoitteella https://pysakointi.helsinki-vantaa.fi. Myös Helsinki-Vantaan älypuhelinsovelluksista pääsee varaamaan parkkipaikan lentoasemalta.
Palveluiden sähköistämistä kehitetään edelleen.
”Pysäköintipaikan varaaminen ja maksaminen Finavian nettisivujen kautta on ensimmäinen merkittävä etappi kohti sähköistä liiketoimintaa ja asiakasprosessien sähköistämistä”, Haapasaari sanoo.
Lähiaikoina on tarkoitus tuoda lisää palveluja verkkoon. Tällaisia ovat esimerkiksi lentoesteiden pystyttämiseen liittyvien lausuntopyyntöjen sekä ilmailuharrastajien kausikorttien tilaus- ja maksupalvelut.